1.5Blue dCi – nejnovější generace nesmrtelného motoru

Něco málo k motoru obecně

Slavný 1.5dCi je na trhu předlouhých 18 let. Dnes jde už o osmou generaci. S původním K9K z roku 2001 toho bude mít společného už jen velmi málo. Z původně proklínaného motoru sužovaného mnoha bolestmi mechanického rázu i v oblasti vstřikování se dnes stala doslova dieselová perla nabídky kterou si zamiloval i Mercedes. U Renaultu překvapí široký rozsah použití. Najdete jej v budgetovém Loganu/Sanderu a donedávna dokonce i ve velikém Talismanu.

Osmá generace se liší ze všech verzí nejvíc. V celém předlouhém vývoji jednotky K9K jde o největší revoluci. Nejde o pouhý update stávajícího motoru. Je zde zcela jiná hlava – nově vyvinutá. Krom jiného má kompletně zakryté vstřikovače včetně common rail rampy což je znát na celkové kultivovanosti. Nová 1.5Blue dCi je jedním z nejtišších a nejkultivovanějších dieselů vůbec. Pokud jste se domnívali, že předchozí sedmá generace Euro 6c byla už tak velmi tichá, tak tato nová je ještě podstatně tišší. A není to však jen o tichosti. Motor je zřejmě i díky použití Ad-Blue zázračně úsporný. Žere ještě méně než pro nízkou spotřebu vychvalovaná předchozí generace K9K což se zdálo být téměř nemožné.

Nová generace zesílila ve všech verzích. Kroutící moment už nikdy nejde pod 200NM a nejvýkonnější verze umí nabídnout dokonce i tzv. overboost. Tedy místo 115k a 260NM umí poskytnout krátkodobě o dalších 5k a 25NM navíc. Tato berlička velmi pomáhá vnímané dynamice, kdy máte pocit, že nikdy v historii žádná generace K9K neuměla být takto svižná. Jeden ze základních principů WLTP spočívá v tom, aby motory nebyly přetěžovány a spalovaly co nejčastěji v efektivním pásmu. Proto 1.5Blue dCi nadobro skončila ve velkých vozech jako je Talisman, Scenic, kde byla nahrazena základní 120k verzí 1.7Blue dCi.

Nahrazuje 1.5dCi K9K 110k
Kód motoru K9K
Konfigurace R4/8V
Pohon rozvodu Řemen
Materiál bloku/hlavy Litina/Hliník
Převodovky 5MT JR5
6MT TL4/TL6/TL8
7EDC DW5
Emisní systémy Katalyzátor + FAP + SCR (adblue)
Vstřikování Přímé, 2000barů
Objem (cm3) 1 461
Vrtání x zdvih 76×80,5
Kompresní poměr 15,5:1
Výkony (k) 75, 95, 115
Točivé momenty (NM) 200, 240, 260
K dispozici v Renault: Clio V, Captur II, Megane, Kadjar, Kangoo
Dacia: všechny modely
Nissan: Micra, Juke, Qashqai
Mercedes: A, B, Citan

 

Hlavní inovace 1.5Blue dCi:

  • regulace turbodmýchadla prostřednictvím elektrického aktuátoru
  • zcela nová 8V hlava, nejde o redesign stávající, ale opravdu o novou konstrukci
  • vodní intercooler + krátké sání
  • plošně bude nabízena s 7EDC (dosud existovala K9K se 7EDC pouze v jediném případě – Scenic IV)
  • AdBlue selektivní katalytická redukce
  • overboost poskytující verzi 115k krátkodobě 120k a 285NM
  • zcela nové vstřikovače pracující s tlakem 2000 barů
  • rozsáhlé využití materiálu DLC pro snížení vnitřního tření

Graf průběhu:

Jak jezdí v Dusteru 2?

Motor je v Dusteru slyšet jen velmi málo, ale díky úspornějšímu odhlučnění než v Renaultech přeci jen trochu slyšet je. Naštěstí neprodukuje typicky dieselové nýtování, ale docela sympatický zvuk. Rozhodně překvapí velmi dobré uložení motoru v karoserii, do které tím pádem nepřenáší takřka žádné vibrace. Krátké zpřevodování předchozí 1.5dCi 4×4 je nyní u 1.5Blue dCi o něco delší. Jednička dvojka už nejsou tak extrémně kraťoučké a šestka je na dálnici konečně rozumně dlouhá. Točí cca 2700ot. (předchůdce točil kolem 3000ot.). Motor má díky krátkému sání (vodní intercooler) pohotovou reakci na plyn a pro offroad využití verze 4×4 je tedy v těžkém terénu vynikající společník.

Čtenáři mi píší, že s novým Dusterem 1.5Blue dCi jezdívají běžně s průměrem do 5,5l i ve verzích s pohonem všech kol. Já jsem se na zkušební trati nedostal nad 6,4l ať jsem dělal co jsem dělal. Na dálnici jsem ho hnal, testoval akceleraci z nuly, na okreskách předjížděl a fakt jsem se nedostal nad 6,4l v celkovém průměru. Nevídané. Spotřeba je opravdu z říše snů. I krabicoidní Duster 2 4×4 dostanete při troše snahy na průměr začínající čtyřkou.

Líbilo se:
+ tichý a kultivovaný chod
+ motor do karoserie nepřenáší téměř žádné vibrace
+ opravdu nízká spotřeba, bez extra snahy kolem 5l i v Dusteru 4×4
+ rozumnější zpřevodování než dřív
+ motor je opravdu příjemně silný. V Dusteru ve verzi 4×2 nabídne jen o 0,1s horší zrychlení na 100kmh než 1.3TCe 150k!!

Mohlo být lepší:
– odhlučnění interiéru je u Renaultů na vyšší úrovni, tam o 1.5Blue dCi při běžné jízdě opravdu takřka nevíte
– čerpadlo Ad-Blue umístěné v nádrži v zadní části vozu je na volnoběh u Dusteru trochu slyšet. Tohle si bude žádat zvyk
– ačkoliv je zpřevodování delší než dřív, přeci jen je potřeba si na kratší jedničku a dvojku zvyknout (Duster 4×4).
– přísné emisní regulace motor prodražily o 15 000Kč proti předchůdci (Duster)
– proti předchůdci nyní u Dusteru neexistuje s EDC. U Renaultu se naopak pojí se skvělým sedmikvaltem EDC.

6 thoughts on “1.5Blue dCi – nejnovější generace nesmrtelného motoru

  1. Nesuhlasim, ze stara 1.5 bola nejaka usporna. Grand Scenic s tymto motor patri k najneuspornejsim, ziadne auto nezerie na rovnakej ceste viac. Mozno to suvisi s tym, ze si motor nevie rozumne poradit s vyssou zatazou bez AdBlue.

  2. 1.5dCi existovala v mnoha desítkách různých verzí. Jen samotných generací tohoto motoru je dnes už osm. Většina verzí byly skvělé, ale existovaly i méně povedené verze. Ať už co do spolehlivosti nebo i spotřeby. Buď jste měl zrovna takovouto méně šťastnou kombinaci nebo Váš motor nebyl v pořádku. Jen my jsme měli dva kusy 1.5dCi – 2010 Lagunu 3, ta nám jezdila dlouhodobě za cca 5,6l. Nyní máme 2017 Megana 4 Grandcoupe navíc s EDC a u něj se skoro není možné dostat nad 5l – dlouhodobá spotřeba je aktuálně něco kolem 4,9l.

    1. Tiez mam 2017 Grand Scenic a pod 6l to nejde. Pritom 2 litrove BMW so 110 kw ide rovnaku trasu za 5,5l. 2.0 HDi jazdilo rovnaku trasu za 5,4, ale to bola norma euro 5. A rovnako 1.6 HDi v C4 Picasse jazdi nieco cez 5l (do 5,5l urcite). To len na porovnanie.

    2. Mám 2x Grand Scenica r.v. 2005 spotřeba při mém způsobu řízení 5.1, ta moje je opatrnější a jezdí 4.8. Já si nestěžuji. Auto mám rád a co 10T měním olej.

  3. Druhým rokem mám stodolu jménem Dokker s 1,5 dCi, poslední verze bez ad blue, 66kW, pětikvalt. Sice většinou s prázdným autem, ale převážně v hornatém terénu mám dlouhodobou průměrnou spotřebu 4,8l/100km. Motor je tichý, krásně táhne, nejvhodnější otáčky 1500-2500/min, pro dané vozidlo ideální motorizace.

    1. Honda Civic Tourer 2014 1,6dtec 120k/300NM jezdí od 3,9l do 4,5l a město i dálnice. Rozvod je řetězem a zatím za 190tis km krom 2 žárovek a baterky nic nepotřeboval. Tady by se měli výrobci aut učit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *