Aby klima nesmrděla!

Nevím jak u vás, ale u mě začíná sezóna výměnou kabinového filtru a desinfekcí klimatizace.

Vždy na začátku sezóny měním u všech aut kabinové filtry. A vždy beru to nejlepší co na trhu je – v tomto případě Mahle CareMetix (http://www.caremetix.mahle.com/). Tyto moderní filtry chrání před:

  • pevnými částicemi
  • pachem
  • bakteriemi
  • plísněmi
  • pylem

Je potřeba myslet na to, že kabinový filtr je otázkou vašeho zdraví, tady se šetřit nevyplatí. Naštěstí nejsem alergik, přesto intenzivně dbám na údržbu ventilace vozidla. Filtr měním vždy na podzim a na jaře.

S každou výměnou filtru vždy vydesinfikuji i výparník klimatizace. Díky tomu neznám co je to zápach z klimy a mlžení skel. Za roky jsem si vychytal postup jak desinfekci klimatizace provést co nejúčinněji.

Zde jsou mé tipy a postup:

  1. po demontáži původního kabinového filtru je nezbytné pečlivě vyčistit lůžko filtru. Mnohdy do tohoto prostoru není vidět, doporučuji vzít do ruky mobil a vyfotit si dané místo, případně použít zrcátko. Následně vysavačem či dlouhým a úzkým štětcem pečlivě vyčistit všechny nečistoty, jednak prach, ale především velké nečistoty jako listí, větvičky, hmyz apod.
  2. do prostoru po vyjmutém filtru nastříkat desinfekční pěnu. Klidně celou nádobku, je potřeba, aby se pěna dostala mezi všechna žebra výparníku klimatizace, kde se drží plísně.
  3. počkám cca 30 min. až pěna zkapalní a zateče mezi žebra výparníku. Následně pootevřu všechna okna, nastartuji auto, na panelu klimy zvolím rozvod vzduchu do všech otvorů, nastavím nejvyšší teplotu v obou zónách a nechám 30-40 minut běžet (bez filtru). Je důležité, aby se lůžko filtru + výparník klimatizace co nejlépe vysušil. Vlhkost po aktivní pěně totiž může paradoxně vést k živné půdě pro nové bakterie a plísně.
  4. následně motor vypnu a instaluji nový filtr. Důležité je dodržet správný směr. Kvalitní filtry totiž nejsou oboustranné.

 

Co nikdy nedělat! 

NIKDY neaplikujte desinfekční pěnu do jednotlivých výdechů ventilace! Vedení vzduchu v palubní desce totiž není tvořeno jedním dílcem, ale bývá složeno z různých částí. Tyto části jsou spojeny pouze skrz molitanové těsnění. Vzduch tak neprofukuje kde nemá, ale tekutiny těmito spoji protečou. Jakmile totiž pěna začne kapalnit, malér je na světě. Tekutina totiž nateče do útrob palubní desky kde bývají u moderních vozidel uloženy řídíc jednotky (UCH, rádio, navigace, řídíc jednotka klimatizace, atd. atd.). Viděl jsem na vlastní oči Lagunu 2, které umřelo UCH (hlavní palubní jednotka) po zalití kapalinou z desinfekčních pěnových čističů.

Nepoužívejte desinfekční spreje pro domácí použití na alkoholové bázi. Rozleptají plastové softtouch díly, či různá silikonová/pryžová těsnění

 

Na co nezapomenout!

Na torpédo! 🙂 Tak se nazývá prostor pod čelním sklem, který je krytý plastovým krytem a nachází se zde třeba i mechanika stěračů. Je dobré jednou za rok/dva demontovat ramena stěračů, plastový kryt pod čelním sklem a celý prostor vyčistit. Právě tady se totiž sbírá vzduch pro ventilaci interiéru. Pokud v tomto prostoru hnije napadané listí, všechen tento hnus pak v interiéru dýcháte a žádná desinfekce na světě vám nepomůže.

Pokud se hromadění nepořádku v této oblasti ignorujete, dojde k mnohem většímu problému – ucpou se odtoky na bocích a dešťová voda nebude mít kam odtéct. Bude se tam tvořit koktejl dešťové vody, hnijícího listí a dalších nečistot. Tento hnilobný a zapáchající bazén velmi brzy přeteče do nasávacího otvoru pro vstup vzduchu do ventilace a celý tento prostor zalije. Při velkých deštích umí vytvořit mnohacentimetrový bazén na podlaze spolujezdce vepředu i vzadu. Většinou se při tom zalije ventilátor čímž se nastartuje oxidace jeho elektrické části. To po nějaké době vede k vynechávání jeho funkce a zbytečné výměně.

4 thoughts on “Aby klima nesmrděla!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *