Tříválcové dojmy

Při mé poslední návštěvě servisu jsem se krátit si dobu čekání prohlídkou nových vozů, které se nacházejí na showroomu. Protože oprava nebrala konce, rozhodl jsem se využít možnosti předváděcí jízdy a projet se s novým Cliem. Přesněji Clio 0,9TCe. Tento motor jsem měl možnost si vyzkoušet v novém modelu Captur (více zde), ale přeci jen Clio je o 100 kilogramů lehčí, nižší a má lepší aerodynamiku než crossover. Zajímalo by mě jak motor pojede. Navíc – ať jsem četl jakýkoliv test tohoto auta, většinou byl pohled redaktorů na tento motor skeptický. Viz. autoforum, který kombinaci tohoto vozu a motoru označil jako tragický motorový omyl.

Novinkou u Renaultu je tzv. měkká spojka. Spojkový pedál neklade prakticky žádný odpor. Z počátku jsem se k tomu stavěl trochu s nedůvěrou, nicméně ve výsledku to spíše příspělo k většímu pohodlí při jízdě. Vůz jsem převzal na několikakilometrový zkušební okruh ve městě. Studený start udělá své – zvukový projev odpovídá třem válcům. Nečekejme proto žádné burácení, ale ne také mixer stylu HTP. Drobné vibrace se do kabiny přenášely. Lhal bych, kdybych řekl, že nikoliv (ale stále je nutno dodat, že je řeč o studeném motoru, s delší jízdou se to mírně uklidnilo). Do dobře odhlučněné kabiny proniká nejen zvuk motoru při vysokých otáčkách, ale také mě zaujal zvuk turba, které se v kabině umělo ozvat. Nicméně po prvotním rozjezdu mě překvapila agilita vozu. S trochou nadsázky vůz umí na semaforu vystřelit a rozhodně není za brzdu na cestě. Dynamika rozhodně nechybí. Turbo zabírá plynule při nízkých otáčkách, takže případná turbodíra není tak výrazná jako u jiných motorů, ale přesto je patrná. Převody jsou dlouhé a převodovka dobře zpřevodovaná – ve městě si vystačíte se čtyřmi rychlostními studněmi, pátá je spíše na delší cesty či dálnice. V tomto jsem pochopil proč výrobce upustil od šestikvaltu. Rádce řazení se snaží držet v nízkých otáčkách, takže při optimální jízdě je k dispozici výkon, který je nutný například pro předjíždění. Překvapila mě také kulisa řazení, přesná bez jakéhokoliv drhnutí. Nutno dodat, že právě 0,9TCe je náhradou a zároveň konkurencí nikoliv pro Fordovský 1,0 ecoboost, ale pro původní atmosférické 1,4l (!). Pokud bych tedy měl srovnat se škodováckou 1,4 59kW, rozhodně bych dal přednost francouzskému třívalci. Starý škodovácký motor mi přišel poněkud línější.

Ale, přeci jen pořád je to tříválec se všemi klady i zápory. Jako druhé auto do rodiny, které bude jezdit ve městě a okolí bych možná neváhal (určitě to je lepší volba jak stařičká 1,2 16V). Clio je s ním velmi dobře sladěné a i výsledná spotřeba není zlá. Jako hlavní auto do rodiny by mě trošku uváděly do rozpaků předsudky, protože představa jet s tříválcem například do Chorvatska sice je reálná, ale kde jinde než na dlouhých dálničních cestách se jeho deficit projeví. Osobně mi moc současná éra downsizingových motorů nesedí a z velké části to je způsobeno právě předsudky, ale právě taková projížďka s tříválcovým Cliem se je daří bourat.

Aktuální informace najdete na Facebook profilu blogu Renault News.

5 thoughts on “Tříválcové dojmy

  1. „určitě to je lepší volba jak stařičká 1,2 16V“… proč?!
    Třepe se… má divnej zvuk… dražší servis a s vysokou pravděpodobností nejistou spolehlivost.
    Tak v čem je lepší?
    Z pohledu normálního uživatele – ideálně jak píšeš druhé auto do rodiny na ježdění krátkých cest po městě…
    Nechápu.
    😉

  2. Polovina čechů táhne do Chorvatska ve svých Fabiích HTP a karavanem na kouli a ty vidíš problém s tímhle mydlit autobahn?
    No nevím, jistě že primárně 0.9 není dálniční sprinter, ale kolikrát jezdíš na dovolenou? 2x do roka? Není tedy přednější vybírat především podle toho, kde s vozem strávíš 99% času?
    Jasně, mít 3.0 v benzinu na vození dětí do školky je sice fajn, ale pro většinu tak trochu přepych.

  3. K tomu, že vidím problém v dálkových trasách – měl jsem na mysli fakt, že tento motor bude ve svém živlu spíše ve městě než na dálkových cestách. Proto je volba druhého auta do rodiny idelální.
    A proč bych mu dal přednost? Navíc 28Nm a 12 koní udělá své. Jak na tom budou provozní náklady (servis, spolehlivost…) se uvidí. Nicméně konstrukce vychází ze spolehlivých 1,2 TCe s využitím zkušeností Nissanu s tříválcovými motory. Takže bych se toho nebál. Však už je také vyrobeno přes 100 tisíc kusů a co mám info z Renaultu, tak zatím problémy hlášeny nejsou.

    Každopádně to je stejně, jako bych dal přednost jinému motoru než 1.6. 16V. Renault jej díky emisím podělal a jako volba to jsou vyhozené peníze.

  4. (1) nie každý turbobenzín musí byť tsi s reťazou 😉 , turbomotory sú tu už nejaký a snáď sa už poučili.
    1,2 16v plniaca EU V je šialene priškrtená, mám ju vyskúšanú na vastnej koži a tiež doporučujem tento trojválec ak sa s tým autom chystáš opúšťať hranice mesta. Pokiaľ sa chceš hýbať len po meste, tak Ok, zober 1,2

  5. No, je to mozny… ja vlastne tu 1.2 znam jen pred posledni „modernizaci“… a byval to fakt prijemnej motor.
    Je mozny, ze ho strejdove z Bruselu zabili… to se nehadam.

Napsat komentář: Jirka Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *