Živě: Renault CAPTUR 0,9TCe

Horkou novinku francouzského výrobce jsem měl možnost si otestovat a prozkoumat do největších detailů. Své dojmy si pochopitelně nenechám pro sebe a podělím se s vámi o poznatky, které mě buďto potěšily nebo zklamaly. Ke zkušební jízdě jsem dostal Renault Captur ve verzi Dynamique s motorizací 0,9 TCe.

1. Krásný!

Captur je pokračovatelem nového designového směru, který v roce 2009 definoval slavný Laurence van Den Acker. Především zaujme masivní přední logo na černém podkladu s chromovanými linkami. Styl vozu doplňuje mohutný přední nárazník obsahující mlhové světla a pásek LED diod pro denní svícení. Černé oplastování podtrhuje skutečnost, že vůz se nezalekne ani drsnějších cest. Mimořádně praktickým detailem je řešení prahů. Spodní ochranné plastové lišty zdobené chromováním totiž zasahují až pod práh vozu do podvozkové části. Díky tomu se vám nestane i po dovádění na extrémně špinavé cestě, že byste si umazali nohavice při vystupování. Pochvalu si zaslouží také dvoubarevné lakování, které akorát podtrhuje elegantní styl vozu.

 

2. Tříválcový!

Roli základní motorizace v Capturu převzal moderní tříválec 0,9TCe o výkonu 90 koní.

Zdroj Renault

Vzhledem k faktu, že vůz je o cca 100kg těžší než Clio IV mne velmi zajímalo jak se tento kompaktní nováček s váhou 1200kg popere. Nemohu zakrýt svou počáteční skepsi k vhodnosti této motorizace. Už první rozjezd však veškeré obavy rozptýlil. Motor se z nízkých otáček sbírá s nečekanou ochotou a dopřeje řidiči opravdu hbitou akceleraci. Samozřejmě nelze čekat turbodieselové zaražení do sedačky. Je potřeba si uvědomit, že v éře dowsizingových motoru už není tak jednoduché srovnávat motory napříč výrobci podle objemu. Dnes je nutné brát ohledy na výkon a ideálně i točivý moment. Ve spoustě recenzí si testovaný motor vyslechl hanu na všechny směry. Je potřeba si uvědomit, že účelem 0,9TCe je nahradit letitou jednotku 1.4 16V. Svého atmosférického dědu 0,9TCe poráží na celé čáře zejména živými reakcemi. Obecně dynamika jednotky je naprosto nečekaná, což je dáno tím, že maximum krouticího momentu (135Nm) je k dispozici už od 2500ot a toto maximum si dokáže držet dlouho. Díky širokému spektru využitelných otáček není nutné tolik řadit a jízdní návyky se začínají blížit jízdě s turbodieselem. Překvapí také charakteristika motoru, který zcela postrádá turboefekt a chová se krásně lineárně. Ve výsledku tak může při svižné jízdě panovat na palubě tichoučko, motor je totiž slušně odhlučněn. Díky zmíněnému chování jej pro rychlejší tempo nemusíme tolik vytáčet.

V tom spatřuji jednu z největších výhod downsizingových motorů, velké divadlo dokáží předvést v nižších otáčkách proti atmosférickým klasikám a neruší posádku zbytečným hlukem. Proti konkurenčním tříválcům od Škodovky budete překvapeni tichým projevem motoru. Na volnoběh motor ševelí a nijak neodhaluje svůj lichý počet válců. Při jízdě je pak velmi kultivovaný a jediný moment kdy na sebe akusticky práskne počet válců je plná akcelerace. I tehdy je ale motor slyšet spíše z dálky a neobtěžuje nadbytečným hlukem. Technickou zajímavostí je také řešení, které inženýři Renaultu zvolili pro potlačení přirozených vibrací daných tříválcovou koncepcí. Místo nevýhodné vyrovnávací hřídele, která zvyšuje tření uvnitř motoru a odebírá tedy část výkonu, zvedá spotřebu a hlučnost je u tohoto motoru aplikovaný excentrický setrvačník. Řešení je to velmi elegantní a skutečně účinné. Na volnoběh se auto nijak netřese ani nevibruje. To stejné se samozřejmě dá říci o jízdě. Spotřebou motor dokáže potěšit. V reálném provozu není problém jezdit s pětilitrovou spotřebou. Stejně jako u jiných downsizingových motorů i zde však platí, že je spotřeba poněkud více závislá na jízdním stylu a citlivé práci s plynem. Realita denního života, se ale bude točit kolem šesti litrů.

Detail přístrojového štítu

Snad díky lehkému motoru, který nezatěžuje příď, se jízdní vlastností jeví jako velmi agilní. Příď se při brždění neboří do země a rychlé průjezdy zatáčkou neznamenají přehnanou nedotáčivost. Přestože bylo auto obuto do pneumatik o rozměru 17 a poměrně vysokém profilu 55 o šířce 205, působila jízda velmi jistě a ani v rychleji projížděné zatáčce nedocházelo k nejistému chování vlivem deformace vyšší bočnice pneumatiky. Svou roli na tom hraji stejně jako u Clia IV inovativní „plastové“ silentbloky uložení ramene, které nedovolí deformaci a následnému uskočení ramene z požadované stopy. Auto má komfortní podvozek typický pro kategorii vozu SUV, na rozdíl od svých větších konkurentů se však chová opravdu velmi agilně, a přestože se v zatáčkách menší náklony dostavují, neznamenají díky jistému podvozku žádný negativní vliv na jízdní stopu či snad ztrátu stability.

3. Plastový!

Ano Captur obsahuje stejně jako Clio vyšší podíl tvrdých plastů než měkčených. Ale je třeba zmínit důležitou skutečnosti: vše je kvalitně slícováno a samotné plasty, byť jsou tvrdé, mají špičkové zpracování. V místech kde to je třeba (opěrky loktů, rukou) je měkčený plast nebo textilní výplň. Současná politika Renaultu v tomhle je bohužel holt nekompromisní. Je ale na místě si uvědomit, že tvrdé plasty jsou menší zlo, než kdyby se šetřilo na prvcích výbavy (navigační systém, projektorové světlomety, automatická klimatizace, bezpečnost apod) či dokonce technologiích. Vzhledem k outdoor stylu, který vůz prezentuje tvrdší materiály ani nevadí, protože snesou hrubší zacházení a snazší údržbu. Jedním z originálních nápadů jsou také měnitelné potahy, které jsou na sedačky přichycené suchým zipem a po obvodu klasickým zipem.  Jako formální nástupce Modusu by měl být Captur tělem crossover, interiérem MPV. Tento fakt si  řidič uvědomí ihned, jakmile usedne za volant.

Velká spousta úložných schránek, doslova geniálním nápadem je
11 litrový šuplík namísto „kastlíku“ před spolujezdcem, široká možnost nastavení sedaček řidiče a nečekané rozpětí nastavení volantu ve dvou osách. Zadní lavice je posuvná nejen z místa cestujících, ale dokonce i ze zavazadelníku a poskytuje dostatek prostoru zadním cestujícím. Zavazadlový prostor o objemu 377l v základní uspořádání a 455l s posunutou lavicí vpřed je na svou třídu nadprůměrný. Zavazadelník je vybaven oboustrannou pevnou podlážkou z jedné strany textilním a z druhé s omyvatelným plastovým povrchem. Pod podlážkou tvořící dvojité dno se skrývá další nečekaně velký prostor. Variabilita zavazadelníku překvapí možností umístit přepážku po úhlem cca 45°svažujícím se směrem k zadní lavici. Touto úpravou vznikne zajímavě dělený prostor pro drobnější předměty v horní polovině a ty větší ve spodní. Zavazadlový prostor je na bocích vybaven háčkem a z dnešního pohledu je důležité zmínit, že se pod druhé dno (to opravdové) vešla rezerva, která tedy na rozdíl od Clia IV není umístěná venku pod zavazadelníkem.

4. Multimediální!

Naprostou pochvalu si zaslouží multimediální systém R-Link, který svým spektrem možností pokrývá požadavky na vozy z vyšší střední.

Celý systém stojí na platformě OS Android (!) a je kompletně provázán s řídící jednotkou (!) z čehož plyne, že si na dotykovém displeji můžete prohlížet data z palubního počítače. Systém dokáže vyhodnocovat váš jízdní styl a ohodnotit Vás za ekonomiku provozu. Můžete se například přesvědčit jak moc špinavý či čistý je venkovní nasávaný vzduch díky údajům z air quality senzoru, můžete si detailně prohlédnout spotřebu, r-link vás také upozorní na to jak jet úsporně (součástí je kurz úsporné jízdy) a mnoho dalšího. Informace z palubního počítače se zobrazují jak na malém displeji mezi budíky, tak na displeji tabletu. Výhodou platformy Android je to, že si můžete instalovat další aplikace přes Renault Store (obdoba Google Play). Systém se umí provázat s vaším telefonem a nabídnout vám e-mailový klient, sociální služby, oblíbenou hudbu, kterou pustí přes reprosoustavu Arkamys. Můžete také využít integrované funkce bluetooth hands-free. Kromě telefonu umí systém komunikovat s paměťovou kartou, USB zařízením či AUX vstupem. Samozřejmostí je, že celý systém komunikuje v češtině

5. Sečteno podtrženo

Novinka Renault Captur mě velmi překvapil. Jedná se o prvního zástupce značky Renault v segmentu crossover a nutno uznat, že má všechny předpoklady k tomu stát se bestsellerem. Nabízí velmi příjemný a vnitřní prostor, bez sebemenších výhrad na prostornost. Pohodlí najdou jak cestující na předních místech, tak i vzadu. Možná spousta z vás si řekne, že automobil této karoserie, který nemá náhon 4×4 je zbytečný. A také se velmi často s tímto názorem střetávám v souvislosti s Capturem. Renault při vývoji tvrdil, že by verze s pohonem na všechny čtyři kola nenašla dostatek zákazníků. Nemusíme chodit daleko a stačí se podívat na aliančního partnera Nissan, který od letošního ledna do dubna prodal 223 kusů modelu Juke a pouze 9 kusů (!) obsahovalo pohon 4×4. Dovolím si položit otázku: Skutečně by se zástavba tohoto pohonu vyplatila v porovnáni s tím kolik by to po konstrukční stránce stálo zbytečných nákladu? Nehledě na vyšší cenu, provozní hmotnost a technickou náročnost. Renault moc dobře ví co dělá a jde cestou nejmenšího odporu. Po prvních pár kilometrech za volantem tohoto vozu musím konstatovat, že se mu to skutečně povedlo.

Co se mi líbilo:

+       Atraktivní design

+       Variabilní interiér

+       Oproti Cliu prostornější po všech stránkách

+       Jízdní vlastnosti

+       Rlink a možnost široká personalizace

+       Spotřeba 0,9TCe umí být opravdu nízko

+       Rozumná cenová politika

Co se mi nelíbilo:

–        Použití tvrdých plastů !

–        Benzín 1.2. TCe pouze s automatem

–        Nevýrazná ergonomie sedáku zadní lavice

–        Některé detaily působí lacině

Video:

Dodatečné fotografické detaily:

 

 

 

 

28 thoughts on “Živě: Renault CAPTUR 0,9TCe

  1. Mi se to auto nelíbí, vypadá jako vánoční stromeček, připadal bych si v tom jako blbec. Podívej na něco, co dosud nezestárlo, co má nápad, co má myšlenku i drzost. Co není stejné, ale i přesto se dá okamžitě identifikovat. Bez světýlek, cingrlátek a především bez těch otřesných šňůrek zezadu předních sedadel. Tomu já (v kontextu té hrůzy co o ní píšeš) říkám pan design:
    http://img2.netcarshow.com/Renault-Laguna_Estate_1.9_dCI_2000_800x600_wallpaper_01.jpg
    http://img2.netcarshow.com/Renault-Megane_II_Sport_Hatch_2003_800x600_wallpaper_02.jpg

  2. Prosím autora recenze: nevíte jaké má nájezdové a přechodový úhel?
    Také u světlé výšky jsou údaje různé, někde 170, jinde 200 mm. Možná, že nižší údaj je při plném zatížení ?? Myslím, že u crossoverů a SUV by nájezdové úhly měly být vždy uváděny..

  3. kosmonaut: Je jiná doba. Toto auto má zaujmout mladé lidi a proto má hravý design. Musím potvrdit, že na živo vypadá mnohem lépe než na fotkách. Na akci bylo vidět, že je o auto nebývalý zájem, točilo se kolem něj hodně lidí. Zajdi k dealerovi a uvidíš na vlastní oči.

    Jinak obě auta co zmiňuješ mám doma. Akorát Lagunu ve verzi liftback. A ano máš pravdu, ten design nezestárl skoro vůbec, byla to doba snad nejkrásnějších Renaultu za hodně dlouhou dobu. Nejkrásnějším důkazem toho je Espace IV, který působí stále velmi aktuálně. Ale tato éra je pryč a je potřeba se dívat kupředu.

  4. petr: nájezdové úhly zrovna nemám po ruce, ale správný údaj světlé výšky je 200mm, což je nejvíce ve své kategorii.

  5. 1) nevím proč, ale není tohle už náhodou tak trochu PR? Neodporuje to čistě náhodou pravidlům blogu?

    2) otočit obrázek o 90 st. dnes zvládne i 3-leté dítě…

  6. rohYpnol: můžeš vysvětlit proč by tohle mělo být tak trochu PR??? Blog je věnován Renaultům, jakožto fandové značky jsme měli možnost dostat se k novince, tak proč by nemohla vzniknout fanouškovská recenze?

  7. 1, To, že by zde publikované texty byly PR naprosto vylučuji! To bych musel pracovat pro Renault a nechávat se za tyto příspěvky platit. Což je vzhledem k problematičtější komunikaci s českým zastoupením momentálně nemožné. Renault ČR nemá s tímto blogem nic společného, ani jej neprovozuje.
    2, Obrázky jsou uloženy z kapacitních důvodu na externím úložišti a tam jsou otočeny správně. Problém je na straně WordPressu, který si neumí poradit s miniaturama. Vše je jen otázka správného nastavení a trochy času, který momentálně nemám.

  8. rohYpnol: Toto JE reklamní web. Více či méně dovedně skryté reklamy je tu tolik, že web je využíván jako praktický příklad při výuce marketingu, a to v oblasti reklamy cílené na specifickou cílovou skupinou.
    Zaregistroval jste snahy redakce vytvořit tu prostor i „pro nás děvčata“? Docela úsměvné.
    O auta zde, už dost dlouho, opravdu, ale opravdu, nejde.

  9. Logo vpředu dole v nadživotní velikosti a šilhavé budíky. Klamavě přizvednutý podolek bez schopnosti řešit problém všemi čtyřmi. A k tomu pár kilo nadváhy. To být ženská, tak bude stát za šera u E 55. A asi dlouho. Ať se na mě u Rendů nezlobí, ale tohle fakt není moje krevní skupina. Korektní nabídka vypadá jinak. Přinejmenším o něco méně vulgárně.

  10. [7], [8] Úplně jednoduché – rétorika celého článku doslova kopíruje to, jak je nám Captur prezentován. K tomu poměrně detailní informace, které jsou opsané z „katalogu“… Což poněkud vylučuje „nemám čas“, protože pokud čas nemám, tak jej nebudu zabíjet vypisováním dat z katalogu nebo článků z uvedení modelu… Navíc název blogu renaultnews…
    Nechci se hádat ani odsuzovat, ale článek mi zkrátka přijde jako PR, což myslím odporuje pravidlům zde zveřejňovaných článků.

  11. rohYpnol: Celkem o tom pochybuji. Tváří se to tu jako web skalních fanoušků značky. „Stejně jako u jiných downsizingových motorů i zde však platí, že je spotřeba poněkud více závislá na jízdním stylu a citlivé práci s plynem.“, moc reklamně nezní, ale je fakt, že úvod a závěr trochu PR připomíná. Těžko soudit; asi před půl rokem byl na hlavní stránce článek, u kterého zapomněli přidat logo Auto Tipu, takže jsme si asi tři dny mysleli, že je to nový druh komerce s plusy a minusy. Trochu smutné u druhého nejprodávanějšího časopisu v republice. Tihle renaulťáci asi jen moc často to PR sledují, takže to píšou, co mají nakoukané. Na příště by si mohli načíst něco od Clarksona. Ale s tím nedostatkem času je to u nejaktivnějšího blogu trochu divné…

  12. [13] vidíš, ani jsem si nevšiml, že jen za květen 10! příspěvků. Navíc vše od Rendlíka…
    No já na náhody tohoto typu nevěřím. Koneckonců stejně jako pod spojením „nemám čas“ si každý představí evidentně něco jiného, pak můžeme mít zcela odlišný názor na to, co je a co není PR 😉

  13. Nevěřím vlastní očím… Konspirační teorie o PR článku je k popukání… Informace opsané z katalogu???

    Pánové, toto je blog fanoušků značky Renault. Snažíme se tvořit články s informacemi, které nejsou tolik známé. Jednotlivé modely posuzujeme z vlastního pohledu. Čerpáme informace ze zahraničního tisku a hledáme zákulisní informace. To vše ve vlastním zájmu a Renault nás za to opravdu neplatí. Nebudu daleko od pravdy, když prohlásím, že Renaultu je nějaký zdejší blog naprosto ukradený.

    Jestli Vás irituje, že se na blogu Renault News zabýváme tématikou kolem Renaultu a jako fandové jsme nadšeni z každého nového modelu, zjevně tyto řádky nepíšeme pro Vás. V takovém případě Vám nic nebrání v tom opustit tento blog a už se sem nevracet. Jestli považujete za relevantní zdroje články od baviče Clarksona, tak se Vaši kritice ani nedivím (nic proti Clarksonovi, jako baviče jej mám opravdu rád).

  14. [15]
    1) takže už jsme se posunuli dál a víme, že se jedná o jakousi organizovanou skupinu, skvělé.
    2) nevím, proč zmiňuješ Clarksona, tohle oravdu nechápu…
    3) nikdo přeci netvrdí, že Vás platí Renault! To je absolutní nepochopení. PR přeci sahá mnohem dál. Jste JEN fandové? Nebo prodejci? Nebo někteří z Vás prodejci? Nebo kamarádi/známí prodejců?
    4) netvrdím, že se JEDNÁ O PR…
    5) napsal jsem, že to na mě PŮSOBÍ JAKO PR!

    Tedy jednoduchý recept – nepište články, co vypadají jako PR a nebude si to moct ani nikdo myslet. TO je celé.

  15. Organizovaná skupina??? Nedíváš se až příliš na akční filmy?

    Jéje rohypnole… máš opravdu přiléhavý nick, ještě chvíli a budu si muset jeden dát. Místo, abys ocenil snahu, že se snažíme přicházet s vlastním obsahem, vlastními fotkami, vlastními zkušenostmi tak jen prudíš a naprosto neoprávněně nás pomlouváš. Zatímco tady píšeš pochybné komenty, můžeš tu energii raději věnovat tvorbě vlastního blogu, což? Profesionální prudič…

    Clarksona zmiňuje tvůj kolega…

    Tvé plytké výkřiky jsou zcela mimo, zřejmě vůbec nevíš co je to PR článek a jak takový produkt marketingu vypadá. Jsme renaulťáci a žádní dealeři, vidíš snad někde v článku odkaz na náš údajný showroom? Tvé argumenty jsou tak absurdní, že to už nemá cenu na ně vůbec reagovat.

    Tedy jednoduchý recept – vůbec sem nechoď a naše články nečti, jsme nadšenci a v podobném duchu budeme určitě psát i o jiných modelech až se nám dostanou do rukou. Ať se ti to líbí nebo ne. To je celé.

  16. rohypnol: bych to tak nehrotil, každý píše co umí a v rámci možností svého rozhledu. „Skalní“ fanoušek ten rozhled obvykle postrádá, vůz jeho značky je pro něj vždy ten nejlepší, byť by to byla liška prašivá (pro ty co tu jsou krátce, teď nemyslím Captur 😉 ). Nějak se začít musí…

  17. [17] nevím, co mi stále podsouváš. Nehledej v mých komentářích něco, co tam není.

    1) to, že se jedná o organizovanou skupinu jsi napsal nepřímo sám! (…toto je blog FANOUŠKŮ…, …JSME renaulťáci…)

    2) jak proboha pomlouvám??? To, že napíši vlastní názor, jak na mě článek působil? Opravdu si myslíš, že někdo, kdo napíše „…nechci se hádat ani odsuzovat…“, nemá nic lepšího na práci než chodit na váš blog a prudit? Zamysli se trochu a vzpamatuj se, jsou to doslova dětinské názory.

  18. [18] ale já přeci vůbec nic nehrotím. Opravdu jsem netušil, že dvě písmenka budou na někoho působit jako rozbuška a začne mi podsouvat naprosté nesmysly… Nebo ti přijde, že když napíši, že článek na mě působil jako PR, že to moc hrotím 😉 ? Dokonce jsem ani nikde nenapsal, že článek je špatný…

  19. rohYpnol: ptáš se v prvním příspěvku, jestli to není PR a tedy neodporuje pravidlům blogu… to je podle mě přehnané. Pravidla sice detailně neznám, ale jistě nezakazují psát subjektivně zabarvené články. No, myslím že je na čase téma opustit 😉

  20. Jak jsem to tu tak pročet´tak mi přijde, že jediný a pravý PR tu jsou příspěvky rohypnola – špičkové PR Bohnické léčebny… 😀

  21. [21] ano, to je přesně to, co jsem udělal. Zetpal jsem se, jestli to není PR. Opravdu drsnej biják 😉

  22. http://cs.wikipedia.org/wiki/Public_relations co to vlastne to PR je? Jinak hned tusim ve 3. souveti se pise neco o oboustranne komunikaci, takze kdyz rohYpnole nebudes reagovat, nepujde o PR i kdyby o nej melo jit 😀
    Jen abys nemyslel, ze patrim k nim nebo k Renaultu, jsem jen vlastnik dosluhujiciho Renaulta a mam i negativni zkusenosti s touto znackou, napr. zavadu na posilovaci po navsteve autorizovaneho servisu kvuli vymene tycek rizeni, dodnes me nikdo nepresvedcil, ze to byla jen nahoda.

  23. rohYpnol: pokud jsem to neřekl jasně… zbytečná mi přišla spíš ta otázka na porušení jakýchsi pravidel blogu. Jako by tu nebylo fanatických fanoušků plno.

  24. Emel: V tom máš pravdu. Kdybychom neznali GTIho, asi bychom si mysleli něco podobného.
    GTI: Mohl bys to posílání do Bohnic omezit alespoň na svoje blogy???
    amat: S tím Clarksonem jsem to myslel tak, že by vám možná prospěl trochu svéráznější styl. RohYpnol je totiž po útoku SPAMů a neshodách s GTIm poněkud nedůvěřivější, jestli to tedy dobře chápu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *