Před několika dny byl slavnostně za přítomnosti prvního muže Renaultu a předního světového byznysmena Carlose Ghosna představen zcela nový vůz otevírající dosud neobjevený segment crossoveru. O důležitosti této novinky svědčí i fakt, že jej hlava firmy představovala osobně. V následujícím článku si rozebereme veškeré údaje o vozidle, jako jsou motorizace, technika a další informace, které zatím nikde zveřejněny nebyly.
KADJAR = SUV + KOMBI + VYŠŠÍ SEGMENT
Ačkoliv se jedná o pár dní starou novinku, o jménu toho bylo napsáno možná více než dost. Jeho exotický nádech jistě při nejmenším zaujme a podkládá otázku, co to znamená, proč se tak jmenuje. Renault se snažil jméno dlouhodobě udržet. Vůz byl ve všech interních dokumentech označován jako HFE a i na hotových prototypech bylo místo názvu vozu jen „NAME“. Jak RN informoval v průběhu druhé půlky loňského roku, Renault zvažoval názvy jako například Racoon, později si nechal patentovat názvy „QAJAR“ a „DJEYO“. U druhého zmiňovaného se dá najít podobnost se současným názvem a smyslem názvu QUAD + JAR – tedy čtyřkolky a agility. Dle Renaultu by se jméno mělo vyslovovat [Kad:žar]. Pro zajímavost, Kadjar je také jménem významné Perské královské dynastie z 18. století.
Samotná automobilka vůz vtipně představuje jako „větší brácha od Captura“. Což není daleko od podstaty vozu. Ten z menšího „bratra“ skutečně vychází. Cílem bylo navrhnout zákazníkům dvě alternativy – levnější a menší Captur, který nabízí široké možnosti úprav vozu, od dvoubarevné karoserie, přes odstíny barev v interiéru a další chytré prvky. Dražší a hodnotnější alternativou je potom Kadjar. Ten dvoubarevné lakování mít nebude, protože v tomto segmentu to není zákazníky vyžadováno, ale je zaměřen na technologické inovace, luxus a pohodlí, ať už řidič jede v centru města nebo na lesní cestě. Tím se částečně dává odpověď na to, kam vlastně vůz zařadit. Zde by neměla vznikat mýlka o náhradě Koleosu. Jeho nástupce přijde v roce 2017 (o rok dříve by se však měl začít vyrábět v Číně). Mělo by se jednat o dvojče od současného X-Trailu.
Hierarchie crossoveru Renault:
Koleos tvoří momentálně vrchol nabídky SUV u Renaultu. Technicky vychází z Nissanu X-Trail předchozí generace. Vyrábí se v Busanu, v Jižní Koreji. Prodává se také na trzích jako Samsung QM 5.
Horká novinka Kadjar se bude vyrábět ve Španělské Palencii. Technicky má velmi blízko (jedná se o dvojče) k Nissanu Qashqai. Dle Renaultu se však jedná o shodný vůz tam, kde to zákazník nemá možnost odhalit.
Nejmenší benjamínek se vyrábí ve španělském městě Valladolid. Technicky vychází ze stejně velkého Clia. Od roku 2013 se Captur prodává v Jižní Koreji, kde nese jméno Samsung QM3. Jeho příchod na trh vzbudil obrovské zájmy ze stran zákazníků a po spuštění prodeje si jej za 7 minut dokázalo objednat přes 1000 zákazníků.
Základní informace už byly řečeny. Nyní se podíváme pod pokličku toho, co na nás čeká. Čtenáře mohlo zaujmout, že vůz na tiskové konferenci měl přední i zadní světlomety s LED technologií. Bohužel zklameme ty, kteří čekali, že po vzoru Espace V budou mít všechny Renaulty Full LED optiku v sérii. Základní verze bude disponovat standardními halogenovými světlomety, ale budou doplněny o LED proužek denního svícení. Vzadu budou LED světla sériově. Renault odmítá vůz označovat jako SUV, ale snaží se jej směřovat do módní vlny crossoveru. Kadjar nabídne 190mm (větší než Koleos) světlou výšku a nájezdové úhly 18° vpředu a 25° vzadu, maximální velikost disků kol bud 19“. Zatím nemáme přesné informace, jaký rozměr bude v základu. Na druhou stranu nabídne, jak už u Renaultu bývá zvykem široké možnosti vnitřní modularity. Po sklopení zadních sedaček v poměru 1/3 – 2/3 jedním tlačítkem (jako u Espace) vznikne zcela rovná plocha a pro zájemce, kteří by chtěli ve voze převážet dlouhé předměty, bude možné sklopit opěradlo předního sedadla spolujezdce. Kufr nabídne dvojitou podlahu a velikost podobnou Mégane Grandtour (486l ) a to 472 litrů. Navíc se v celém voze budou nacházet schránky na uložení drobných předmětů o velikosti 30 litrů. Celému interiéru bude vévodit vysoká úroveň technického zpracování a dostupná bude panoramatická střecha o velikosti 1,4m2. Pro řidičovo pohodlí budou k dispozici technologie jako například Easy Park Assist – 360°parkovací senzory, inteligentní parkovací asistent, systém rozpoznávání dopravních značek nebo R-Link 2.0. s kapacitním displejem. Vnitřní prostor nabídne pohodlí pro pět cestujících. Sedmimístná varianta se neplánuje. Po technické stránce se bude jednat o plnohodnotnou čtyřkolku využívající elektromagnetickou mezinápravovou spojku s možností tří režimů (2WD,AUTO, LOCK). U dvoukolek bude standardem systém známý z několika modelů Extended Grip (v kombinaci s typem pneumatik Mud&Snow). Konečně budou spokojeni zákazníci vyčítající značce absenci více prvkové zadní nápravy. Protože verze se systémem 4X4 bude tvořena zavěšením typu Multilink. Technicky je vůz, jak už bylo napsáno výše spřízněn s japonským vozem Qashqai a stojí na platformě CMF C/D.
Agregáty pro Kadjar:
1,2 Energy TCe 130 4×2
1,5 Energy dCi 110 4×2
1,5 Energy dCi 110 EDC 4×2
1,6 Energy dCi 130 4×2
1,6 Energy dCi 130 4×4
Dvojspojková převodovka EDC bude 6-ti rychlostní.
Rozměry vozu:
Délka 4 450 mm
Šířka 1 840 mm
Výška 1 600 mm
Světlá výška 190 mm
Průměr otáčení 10,72 m
V základu nabídne Kadjar 6 airbagů – dva čelní, dva boční a dva záclonové pro posádku vpředu a vzadu. Dvě sedačky vzadu budou vybaveny úchytem isofix. Tento zástupce segmentu C – nižší střední třída bud dostupný u dealerů v červnu a otevření objednávek pro klienty bude možné v pátém měsíci letošního roku. Vůz bude dostupný v devíti odstínech laku. Hlavní barvou bude dobře známá červená Flamme známá například z Clio nebo Captur Helly Hansen. Další odstíny budou – bílá metalíza, bílá pastel, šedá, béžová, hnědá, černá, titanová a modrá. A poslední věc na závěr. Cena? Server auto.cz přišel se zajímavou poznámkou. Podíváme- li se do ceníku vidíme, že Captur začíná na 279 900Kč Koleos na 579 900 Kč, nabízí se zlatá střední cesta a to ta, že Kadjar bude startovat na ceně okolo 400 tisíc Kč.
Před několika dny byl (…) představen zcela nový vůz otevírající dosud neobjevený segment crossoveru.
Jedná se o dvojče Nissanu Qashqai. Dle Renaultu se však jedná o shodný vůz tam, kde to zákazník nemá možnost odhalit.
Aha, tak proto byl takový poprask, když jsem napsal jestli to náhodou není QQ… Ghosn doufal, že na to nikdo nepřijde 🙂
Já myslím, že Ghosnovi je to fuk. Anebo naopak, ještě se tím chlubí. Zato pogovi se teď možná udělalo šoufl – a přitom ti to tak hezky vysvětlil, okýnka, karty… 😀
A co je to ten „dosud neobjevený segment crossoveru“? Jako že pro Renault neobjevený? Možná je to nějakej blbej překlad…
Hele, tak pogo už to rozseknul… nejsem schopen vidět realitu, buď kvůli neznalosti nebo kvůli zaslepenosti 🙂
No vidíš, a máš to. Jak prosté. 😀 Někdo se holt v rámci (zbytečné) obhajoby „svojí“ značky dokáže obrátit i proti vyjádřením samotné „svojí“ značky.
Tak mně sem napiš vyjádření značky, které by vyvracelo, to co jsem napsal já. Dle vyjádření z Renaultu má Kadjar 40% shodných dílů podvozku. Podobnost s QQ je dána tím, že je to kompaktní crossover a vychází ze stejného technického základnu – platformy CMF. Ten technický základ použil dříve QQ. V žádném případě tedy nejde o překábatěný QQ a těch rozdílů je mnohem více než třeba mezi Leonem, Golfem a Octavií. Kromě těch okýnek, karet, infotainmentu tam máš taky jiné převodovky, Extended Grip,…. Koneckonců překabátěný QQ by asi nebyl o 8 cm delší neměl o 60l větší kufr.
Nejde mně o obhajobu, ale realitu. Ta však smajlíky nezajímá. Ti mají vždy jasno.
To je zajímavé jakou šel Renault cestou při „přeznačkovávání“ modelů. Žádná obyč výměna loga jak v případě Mitsubishi/PSA, to je tragédie, vůbec to nerespektuje firemní designovou linii. Renault šel cestou přepracování vozů. Jak píšou v interním materiálu, díky tomu si vozy nebudou tolik konkurovat, protože ve výsledku jsou každý jiný a s jiným zaměřením na zákazníka… Naprosto jiná situace však vládne u Renaultu a Renault Samsung Motors.. Tam se jen vymění logo kus za kus.
A QQ nebude posledním vozem, od kterého si Renault něco vezme 🙂
Mám pocit, že moc nechápeš, jak funguje aliance. Asi víš, že má aliance novou platformu CMF. Není to platforma ani Nissanu, ani Renaultu. Je společná. Na základě těchto skutečností prostě nemůžeš napsat, že si Renault od někoho něco vezme. O nějakém přeznačkování nemůže být ani řeč. Vznikají prostě auta na společném základě a je celkem jedno, které auto bylo první. Pokud by to bylo na základě starého QQ, tak by jsi měl pravdu. Takhle se ovšem pleteš. Nissan ani Renault už si u nových aut postavených na společné platformě od nikoho nic neberou. Stejně tak se pleteš v případě Samsungu. Nejde o nějaké přelepování loga. Renault Samsung je normální Renault a dělají se tam globální Renaulty s designem Renaultu. Jen v Korei se ještě prodávají pod názvem Samsung. I když i tam stále více vystupuje název Renault. Koneckonců značku Samsung nemůže Renault používat věčně.
Pogo, moc si nerozumíme.. Jeden o koze, druhý o voze. Mě o alianci nemusíš poučovat i o celkovém fungování Renaultu. To,že Kadjar je dvojče QQ je svým způsobem pravda. Ano, mají společnou platformu. Pokud jsi měl možnost nahlédnout do Kadjaru (což pochybuji, že měl) tak by sis všiml, že vnitřek je celý nissan – sedačky, ovládací páčky, tlačítka (až na pár výjimek jako volant, pačky pod ním, štít apod.). Kadjar bohužel zdědil i asijské ovládání zrcátek, oken, výplně dveří.. Takže zase o svébytné auto se nejedná. Navíc Renault nikdy nebral od Nissanu tolik prvků jako u HFE.
A k Samsungu – sám píšeš, že se jedná o Renaulty s přelepeným logem ( o tom jsem psal výše). A někdy dost násilně.
Pokud jde o přelepování loga, tak se snad lepí logo Samsungu na Renault. A to jen z toho důvodu, že se Renault v Korei zatím prodává jako Samsung. Z toho co píšeš (vtah Renault + Renault Samsung, ….A QQ nebude posledním vozem, od kterého si Renault něco vezme….), mám opravdu pocit, že toho o fungování aliance moc nevíš. I když jseš asi prodejce nebo zaměstananec Renaultu ČR. U těch tlačítek a páček je těch pár vyjímek skoro celé auto. Spíš napiš. co je stejné. (klimatizace, vnitřní klika, ovládání zrcátek a čelní sklo). Jak už jsem psal. Těch rozdílů je mnohem víc než mezi Leonem, Golfem a Octávkou. U nich přitom nikdo o přeznačkování nemluví.
pogo: Nehodlám se o tom s tebou hádat, ale s tou argumentací si dost protiřečíš.
„…. Koneckonců překabátěný QQ by asi nebyl o 8 cm delší neměl o 60l větší kufr.“
Zatímco Octavia lift alias překabátěný Golf je delší „jen“ o 40 cm, má o 5 cm větší rozvor a o pouhých 210 litrů větší kufr. To má být jako nějaký důkaz ?