Každého z nás jistě tu a tam napadnou myšlenky čím vším muselo naše auto během výroby projít. Výrobní procesy jsou nesmírně zajímavým, ale složitým procesem. Rozhodli jsme se podívat na základní otázku toho, kde vlastně byl váš vůz vyroben. Každý vůz obsahuje výrobní štítek s mnoha informacemi, a na první pohled nepochopitelnými zkratkami a značkami. V následujícím článku si probereme co jednotlivé značky znamenají a hlavně se podíváme na továrny, kde se vyrábí třeba váš Renault. Seznam továren zahrnuje pouze ty, které zásobují náš, evropský trh. Renault má výrobní areály na všech kontinentech. O tom však někdy příště.
Kde najdu informace o výrobě?
Výrobní štítek naleznete na pravé straně vozidla ve směru jízdy a je umísněn v oblasti spolujezdcových dveří. Samotná „nálepka“ se rozděluje na dvě části. Výrobní a produkční část.
Jak se vyznat v informacích?
První řádek z vrchu:
- Kód vozu (BT0A – Laguna Berline)
- Výrobní číslo s kódem továrny, první počáteční písmeno značí v jaké továrně byl vůz vyroben.
C: Busan, Jižní Korea
D: Douai, Francie
E: Palencia, Španělsko
F: Flins, Francie
k: Dieppe, Francie
R: Bursa, Turecko
S: Sandouville, Francie
u: Maubeuge, Francie
w: Valladolid, Španělsko
y: Novo Mesto, Slovinsko
Druhý řádek:
- Stupeň výbavy (EA2) a specifikace výbavy (SAN913 EVO)
Třetí řádek:
- Kód barvy (TED69)
- Kód čalounění interéru (DRAP01)
- Kód obložení (HARM01)
Čtvrtý řádek
Číslo výbavy a kod země pro kterou je vůz určen (TLCZSK – zde vidíme, že vůz je určen pro český a slovenský trh)
Jaká továrna vyrábí můj vůz?
TECHNOCENTRE je nejdůležitějším místem pro Renault. Zde se přeměňují myšlenky na kresby, a ty následně na prototypy. V tomto centralizovaném areálu našlo místo jak marketing, tak inženýři a vývojáři. To znamená možnost využít integrovaný přístup všech části vývoje – zatímco na jedna skupina vymýšlí komponenty na nový vůz, druhá přebírá úkol a vymýšlí jak danou součástku co nejlépe vyrobit. Vše by mělo fungovat efektivně a součásti vývoje je také proces jak s danou součástkou naložit při servisu. Modularita areálu zahrnuje i výrobní linku, která montuje prototypy a vytváří výrobní procesy, které následně přebírají samostatné fabriky. Vymýšlí se zde nové postupy, které jsou následně testovány pomocí tzv. testovacích mul (v době, kdy je třeba otestovat techniku, ale není hotov design, se využijí díly a základ jiného modelu – viz. případ Talisman. Jako testovací mula posloužila různě upravená karoserie Renaultu Fluence). Areál funguje od roku 1998 a zaměstnává přes 11 tisíc lidí.
Výrobní areály v Evropě a modely, jaké produkují:
Batilly, Francie, 1980
Master
Dieppe, Francie, 1955,
Clio R.S.
Clio CUP
Alpine
Douai, Francie, 1970, VIDEO
Scénic
Espace
Talisman/Talisman Grandtour
Flins, Francie, 1952, VIDEO
Clio IV
ZOE
Micra (Nissan)
Maubeuge, Francie, 1969, VIDEO
Kangoo/ Mercedes Benz Citan
Kangoo Z.E.
Novo Mesto, Slovinsko, 1972, VIDEO, VIDEO 2
Twingo/Smart Forfour
Clio IV, 2016: příprava výroby
Palencia, Španělsko, 1978, VIDEO
Kadjar
Mégane (GT,GT LINE, R.S., hatch, grandtour)
Sandouville, Francie, 1964, VIDEO
Espace IV
Laguna
Laguna grandtour
Laguna coupe
Nový Trafic
Valladolid, Španělsko, 1964, VIDEO
Twizzy
Captur
Bursa, Turecko, 1971, VIDEO
Clio IV
Clio IV Grandtour
Fluence
Megane Grandcoupé
Fluence Z.E.
Megane Generation
K daným továrnám jsme připsali pro zajímavost rok otevření, aby bylo zřejmé, že Renault má za sebou ve Francii, Španělsku a Slovinsku pořádnou historii. Při kliknutí na název továrny budete přesměrování na Google Maps s lokací areálu. Kromě továren na vozy Renault vlastní ještě několik dalších továren na výrobu převodovek, motorů, sedaček, baterií (pro Z.E.). Těch je řádově deset. Kromě továren vypsaných výše, Renault vyrábí své vozy po celém světě. V našich končinách se můžeme setkat s modely Koleos a Latitude, kteří jsou vyrobení v korejské továrně Renault- Samsung Motors v Busanu (VIDEO).