Jaký byl vývoj Scénicu 4? Původní verze byla odvážná!

K nesmírně zajímavému materiálu se dostal Renault NEWS skrze server CarDesignRessource. Na zveřejněných materiálech je zachycen postupný vývoj aktuální generace Scénicu označeného interně jako „JFA“. První generace tohoto modelu byla představená přesně před 20-ti lety a dala za vznik novému segmentu, kategorii mini MPV. Aby to měla novinka o něco jednodušší, byla spřízněna s modelem Mégane, který tenkrát ve své první generaci byl základním pilířem pro budoucí stěžejní model značky.  Základní myšlenka tohoto vozu byla, aby nabídl vnitřní prostor, který bude připomínat větší Espace – modulární interiér, prostornost, větší plocha zasklení. Z modelu Mégane si také měl vzít to nejlepší – rozměry, manévrovatelnost. Zajímavostí byla verze RX4 s pohonem všech čtyř kol. Druhá generace představená v roce 2003 přinesla prodlouženou verzi Grand. Vnitřní prostor se ještě o to více nafoukl a ze Scénicu se začal stávat fenomén, který pojme celou rodinu. Nástupce „nesmrtelné“ RX4 byla v druhé generaci verze „Conquest“. Ta už se s takovou oblibou nesetkala – nabídla pouze upravený „bodykit“.  Třetí generace vyráběná od roku 2009 přišla s poměrně milým zevnějškem a byla mířena více na pohodlí a užitek. Potěšily výbavy jako BOSE a Initiale Paris. Zaujal speciální teflonový povrch sedaček, pro větší odolnost proti zašpinění, prosklená panoramatická střecha a variabilita interiéru se opět vylepšila.  Verzi Conquest v nové generaci nahradila verze XMOD nabízející ve třech stupních nastavitelný systém kontroly trakce a úpravu interiéru a exteriéru. Proč ale zde připomínáme historii, když článek je o vývoji současné generace?

Podstatou bylo zdůraznit jak byla každá generace něčím revoluční. Každá přišla s něčím co ještě trh neznal nebo dokázal již používané posunout dále. Současná novinka se tak trochu vrací zpět do první generace. Opět přináší nový pohled a posouvá se zase jiným směrem. Vidíme zde velkou inspiraci v Espace (postoj crossoveru), přesto vychází z konceptu, který byl představený v roce 2011. Zde už se dostáváme k výše zmíněným materiálům. Renault konceptem R-Space sledoval zájem a reakce lidí. Samotný segment MPV je poměrně komplikovaný, prodeje a zájem lidí klesá a přesouvá se do segmentu crossoveru. Možná, že díky reakcím veřejnosti byl vývoj Scénicu veden po několika osách, které byly ovlivňovány požadavky trhu.  Již na spy photos z veřejných testů jsme si všimli odlišné masky přídě – zatímco starší prototypy JFA měly mřížku shodnou s Espace, ty novější ji měly odlišnou, identickou s oblíbeným Kadjarem. Více na fotografiích níže.

Základním motivem, který se držel od začátku vývoje byly velké 20-ti palcové kola – byť nezvykle úzké, vysoké čelní sklo a zlom v linii zadních dveří. Je třeba zmínit zajímavý fakt, že tým designérů si zřejmě pořád nebyl jistý přední části. Ta prošla změnami několikrát a jak se postupně upravoval designový směr značky, tak přidávali nebo ubírali prvky. Důkazem toho může být kromě jiného dosazení LED pruhů pro denní svícení podle aktuální generace modelu Mégane.

Kresby interiéru vychází z Espace, ale je zde vidět inspirace novým Cliem a jeho palubní deskou tvaru křídla letadla.

Zajímavé, že zatímco na přední částech se pracovalo poměrně hodně, o zadní části víme jen to, že s ní byla práce poměrně jednodušší. Podle slov Laurence van den Ackera bylo za cíl vycházet z trojúhelníkového tvaru, podobného konceptu R-Space. Objevily se i úvahy využít současný styl světel protažených až k logu, ale to LVDA v rozhovoru pro serverThe Automobilist.fr odmítá: „Myslím že je důležité podívat se na auto nejdřív na silnici. Určitě nebylo našim cílem vytvořit auto se smutnou image. Chtěli jsme zachovat zadní světla trojúhelníkového tvaru, ale tento tvar pro nas nebyl dostatečně „mužský“ a na autě vypadaly příliš nevýrazně až slabě. Takže jsme je mírně poupravili, aby autu dodala na vyrazu. Zadek auta je tak víc nabouchaný, víc mužský jakoby robustni.. to byl náš úmysl.“ Následně dodává, že ačkoliv jsou protažené světlomety poznávacím znamením, každý model by měl být suverénní a mít svou identitu.


Přes CarDesignRessource

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *