Jonáš Konečný pro RN: Espace nám dělá radost.

Server Renault NEWS přináší rozhovor s produktovým manažerem Renault Česká republika pro segmenty D a E, a zároveň zástupce Dacie pro Českou a Slovenskou republiku, panem Jonášem Konečným. 


TALISMAN_1.DEN_-_0043
RN: Jakým způsobem reagujete na názory klientů, co jim vadí, co se jim líbí na vozech?

JK: Zpětná vazba se samozřejmě sbírá, prostřednictvím naší dealerské sítě a není to jen u nás, ale je to globální jev a potom se to vyhodnocuje na centrále. Pokud je něco zásadního, tak se to mění nebo může přijít produktová evoluce, řekněme modelový rok, tak jak to dělá konkurence.

RN: A dokážete říct konkrétní případ, kdy jste vyslyšeli přání zákazníků tak, že došlo k nápravě ve výrobě?
JK: Teď si nevybavím konkrétní změny. Vy jste Renault NEWS, ale napadá mě Dacia (smích).

RN: To s tím souvisí, řešíme alianci..
JK: Duster první fáze, měla některé prvky, které klientům nevyhovovaly. Například ovládání oken, které bylo umístěno na středu, dneska už je na dveřích. Stejně tak to byl kryt zavazadlového prostoru. To vím, že to bylo 100% na základě zpětné vazby od klientů.

RN: Narážím tím třeba na to, že někteří naši čtenáři si přáli mít odpověď na to, proč TCe 200 je pouze k Initiale Paris a není k nižším výbavám.
JK: Tohle je obchodní rozhodnutí, tento motor můžete být i v nižších výbavách a do budoucna ho uvedeme i do nižší verze.

RN: Kdy to bude?
JK: Ten časový horizont předpokládám, záleží na tom, jak rychle se podaří schválit všechna administrativa, takže do podzimu bychom ho mohli teoreticky mít.

RN: Co nás na Talismanu poměrně nepříjemně překvapilo je objem nádrže. Při 4Controlu má nádrž 47 litrů. To je pro segment D trochu podprůměr..
JK: Je pravdou, že nádrž je menší. Ale spotřeba nám klesá, máme downsizingové motory, tudíž není potřeba tolik paliva. Každý litr, který snížíte, vám ubírá na hmotnosti, takže se zase vracíte zpět v kruhu, díky kterému máte nižší spotřebu.

RN: A je možnost, že by se objevil v nabídce příplatek za větší nádrž, tak jako tomu je například u Mercedesu?
JK: O tomto nemáme v současné době žádné zprávy ani, že by se něco řešilo.

RN: Jak se stavíte ke kritice motorizací? Protože když si otevřete diskuze, tak internet žije tím, že 1,6 nepojede. Čím vyvrátíte názory těchto „odborníků“?
JK: Máte pravdu, převládá ve spoustě lidech objem, který by měl být v jejich očích větší pro tuto třídu. Nicméně není to jen o objemu, ale i o výkonových parametrech a hmotnosti. Když si vezmete hmotnost, která je na velmi dobré úrovni, stejně tak výkonové parametry, tak jediné na co narážíte je objem, který je otázkou psychologie. S tím se musí každý srovnat sám. Je to jako manuál a automat. Spousta starší generace taky řekne, že by s automatem nejezdili.

RN: Nemůžu si nedovolit položit otázku, jak to vypadá s dvoulitrovým naftovým agregátem. Víme od Nissanu, že 2.0.dCi přijde velmi brzy a nabízí se otázka, kdy se tak stane u Renaultu.
JK: Co se týká palety motorů pro Talisman, tak tam změny v následujícím horizontu nečekáme.

RN: Horizont myslíte rok, dva?
JK: Například. Dále bohužel nevidím, takže nemohu říct, co se bude v delším období dít. Jestli něco přijde, nepřijde, to teď nemohu říct.

RN: Dá se tedy očekávat, že s příchodem fáze dvě může dojít ke změně?
JK: Tam bych nechtěl spekulovat. To by bylo čisté hádání z mé strany.

RN: Máte už dnes obecné informace o výkonu? Víme, že by měl dorazit s novým Koleosem. Ví se, jakým výkonem bude disponovat?
JK: Detailní charakteristiky nemáme.

RN: Výkonově víme, že by měl startovat na 175k, ale nic víc se zatím neví.
JK: To nevím. Totiž Koleos je představen pro Čínu. To auto je trochu jiné. Vzhledově je dost stejné a jsou tam drobné odlišnosti, ale z centrály nemáme zatím k tomu detailní informace. Evropský trh se uvádí až na konec, takže zatím drží všechny informace ve Francii. Budou informace v Číně, ale k jinému vozu.

RN: Je ale zajímavé, že například Kadjar je pro Čínu naprosto konstrukčně odlišný. Jako by nestál ani na CMF, ale nápravy a technika je jiná než u naší verze. To se vyplatí vyvíjet Renaultu nový vůz?
JK: Nový vůz to není, a to je ten důvod, proč se to dělá. Stejně tak u Dacie, používá se prověřená technika, která byla dříve  použita jinde. Dělá to i koncern, je to podobný princip. Je to variabilita navíc, ale není to vyvíjené na čistém papíru.

RN: Co se motorů týká, dá se očekávat v horizontu jednoho až dvou let další motory krom 2.0.dCi?
JK: V současné době nemohu mluvit za modely, které nemám na starosti. Na Talismanu se měnit nic nebude, v současné době se bude uvádět model Grandtour. Navíc ten důvod není, jediný problém je psychologie u lidí.

RN: A například u Espace, 1,8TCe?
JK: U Espace nemáme žádné zprávy, že by přicházelo něco nového. Teď se mění modelový rok a přichází produktové změny, jako například adaptivní tempomat do 150km/h. Bude tam funkce automatického zavírání střešního okna a další drobné evoluce. Ale že by přišel nový motor, to ne.
DSC_3778

RN: To mě zaujalo, protože u Espace byla nabízená funkce automatického zavírání zadního víka nakopnutím pod vůz, nicméně ta funkce byla zablokována, zákazníci za to zaplatili a jak to budete řešit. Bude nějaká forma kompenzace?
JK: To je zajímavá otázka, protože vychází pravděpodobně z našich řad, ze sítě. Zákazníci si za to nezaplatili, protože od začátku to nikdy nebylo v ceníku a nebylo to nabízeno. Takže pokud nějaký zástupce v prodejní síti neměl informace a někomu to nabízel, pak chápu, že je vůči klientovi ve špatné situaci. Nicméně od nás nikdy nevyšel ven ani ceník, ani jiný materiál, kde by to bylo nabízeno.

RN: Ani v brožuře, v návodu..? 
JK: Je to v manuálu, ale ten je obecný pro různou výbavu a region. Přichází to aktuálně s modelovým rokem 2016. Je to navíc jiná technologie.

RN: To jsme zjistili, že se jedná o jiný hardware, který je dnes používán v Talismanu Grandtour. Když jsme testovali Espace, tak jsme si všimli, že tam na to antény byly.
JK: Ono totiž ty vozy, které testujete, jsou „předsériové“. Takže ještě předtím, než naběhne sériová výroba, se vyrábí první kusy a dodělávají se takřka ručně. A na těchto vozech to zůstalo. Takže jestli jste testovali jeden z těch prvních vozů, tak to tam bylo.

RN: Co když se na Vás obrátí zákazník, že to chce zprovoznit?
JK: To se přiznám, že na to nemám odpověď nebo pokyn jak by se to mělo řešit a myslím, že to zprovoznit nepůjde.

RN: Já se přiznám, že jsme tuto funkci zkoušeli na Talismanu Grandtour a moc nám to nefungovalo. Fungovalo to tak jednou ze třiceti kopnutí a ještě jsme hledali ten správný moment.
JK: Musíte mít kartu u sebe a kopnout trochu více napravo. Je to kop, nesmí to být pohyb do stran. Centrála tvrdí, že to je nejpřirozenější pohyb člověka, když něco nese.

RN: Součástí dalších změn je změna rámečku kolem navigace z matné na lesklý. Od kdy se začne montovat?
JK: To není volba. To si nevyberete. Je to produktová evoluce a Talismany Grandtoury to budou mít všechny.

RN: Bude možnost si nechat rámeček vyměnit? Protože matné rámečky velice rychle a jednoduše se „vyleští“ v místě dotykových tlačítek.
JK: Nechtěl bych předjímat, ale myslím si, že ne. Je to klasická úprava modelového roku.

RN: Jak jste spokojení s přijetím Espace u zákazníků? Poměrně výrazná změna konstrukce z MPV na crossover. Když jsme jej měli na test, tak kam jsme jeli, tam se lidé otáčeli. Co na to trh?
JK: Espace nám dělá radost. Protože jak říkáte, to auto je „zjevení“, moc takových na trhu nenajdete. To, že se změnila koncepce do crossoveru budí občas smíšené reakce u původních majitelů. Protože ve voze je míň prostoru. Ale potom stejně zákazníci zjistí, že to kolo nebo nákup se tam vejde. Hodně lidí tu změnu přijme, protože se auto líbí a druhá záležitost je ta, že díky tomu nacházíme nové klienty.

RN: Je ale zajímavé, že zatímco u Talismana každý jako slabinu volí okamžitě neprávem motor, tak u Espace, který je větší, těžší, tak tam to nevadí. I když jsme s ním jezdili, tak výrazný deficit nebyl výrazný.
JK: Ono to vychází z koncepce použití vozu. U Espace je dejme tomu klidnější a vyspělejší klientela a navíc když do něj sednete, tak působí uklidňujícím dojmem a nepůsobí na vás sportovně. Takže ani nikoho nenapadne řešit motor. Kdežto u Talismanu je to jiná kategorie, kde je zaběhnutá převážně německá konkurence a lidi to mají více s čím srovnat. Co vím tak to přijetí je velmi vřelé. Chodí se dívat hodně lidí, hodně lidí jej objednává.

RN: S jakými čísly budete u Talismana spokojeni na konci roku?
JK: To je přesně to, co nekomentuji.

RN: Stavíte jej proti Superbu nebo Mazdě 6/ Mondeu?
JK: Je celkem jasné, že proti Superbu v očích Čechů nemůžete stavět prakticky nic, takže to budou ti jiní konkurenti.

RN: Každopádně přejeme, aby prodeje byly nejlepší a vůz se dobře prodával a děkujeme za odpověď a Váš čas.
JK: Děkuji. Vám přeji mnoho spokojených fanoušků Renaultu na vašem blogu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *