Vítejte u jubilejního Týdne Renault NEWS. Máme za sebou deset dílů nejdůležitějších aktualit, které jsme přinesli zde na RNews webu nebo na naší facebook stránce. Poslední týden byl na zprávy poměrně zajímavý a navíc jsme zabrousili i do českého trhu. To se týkalo jak odhalení cen nového Talismanu Grandtour, tak informace o úpravách současného Espace. Než se pustíme do aktualit týdne, dovolte nám popřát vám, našim čtenářům příjemně strávený čas u našeho článku.
S Kapturem na věčné časy…
Stejně jako se liší nabídka pro Indii, Jižní Ameriku a Evropu se Renault rozhodl rozšířit sortiment vozů specifickou úpravou také pro Rusko. Tamní trh je náročný na vozidla svými odlišnými podmínkami. Horká léta střídají tuhé zimy, silnice jsou v katastrofálním stavu a tomu odpovídají i stavy vozidel. Tamní Kaptur má technikou spíše blíže k Dusteru, který je na tamním trhu prodáván jako Renault. Samotný vůz ačkoliv vypadá podobně jako náš evropský Captur má mnoho zvláštností. Patří mezi něj například celkové rozměry. Auto je více „nafouknuté“. Konkrétně je o 211 mm delší, 35 mm širší a 47 mm vyšší. Rozvor náprav se prodloužil o 68 mm. Co však zaujme je světlá výška, která je 204mm! Vůz disponuje pohonem 4×4 a díky tomu také zadní víceprvkovou nápravou. Přední části dominují LED denní světla v nárazníku s typickým tvarem „C“. Zadní světlomety jsou po vzoru nových Renaultů s atraktivní grafikou. Interiér zůstal nezměněn, výjimku tvoří jen absence šuplíku schránky spolujezdce. Tu ovšem nemá třeba ani anglická verze Capturu. Samotný vůz má však spoustu zajímavostí. Patří mezi ně například dálkové startování motoru, které ocení jistě majitelé především v zimě, kdy budou moct nastoupit do vyhřátého vozu. Spolu s tím souvisí další příplatek a tím je vyhřívané čelní sklo topnými dráty. To u nás nabízí aktuální generace Espace. Prodej vozu začne letos v létě a kromě Ruska by se měl podívat do zemí bývalého Sovětského svazu – konkrétně Běloruska a Kazachstánu. Mimochodem poslední ze zmiňovaných států byl využit jako předloha pro marketingové účely. Kazašský kosmodrom Baikonur dlouhodobě pronajatý Ruskou federací posloužil společně s nosnou raketou Soyuz jako základem pro vytvoření příběhu okolo vozu. Na závěr našeho improvizovaného kosmického okénka přidáváme, že poslední start z Bajkonuru proběhl nedávno, 31.3. s raketou Soyuz obsahující zásobovací kosmickou loď Progress MS-2. S jistotou můžeme na závěr říct, že Kaptura neobsahovala 🙂
Talisman Grandtour přichází na český trh
V půlce týdne jsme přinesli mezi prvními informace o cenách novinky vyšší střední třídy. Cena startuje na 649 900,- kč s motorizací dCi 110. Ceny nás překvapily, protože jsou nastaveny poměrně sympaticky. Nepodbízí se a drží krok s konkurencí. Určitě zajímavá je verze Intens s dCi 130 za 759 900,-. Oproti verzi sedan je zde pár novinek. Především to jsou vždy použité Edge light zadní lampy (u sedanu osvětlují v základní verzi zadní světla žárovky s odlišnou grafikou). Oproti Espace Talisman přichází s funkcí handsfree otevíráním zadního víka kufru. Za příplatek je možné pořídit sluneční clonky do zadních dveří. Vůz bude k dispozici počátkem června a jak prozradil serveru Renaultu NEWS majitel jedničky na českém trhu mezi koncesionáři Renault pan Zdeněk Pokorný, je o Talisman Grandtour velký zájem: „Už máme několik objednávek a to zákazníci ještě vůz neviděli.“ Takže nezbývá než popřát Talismanu skvělé prodeje! Kompletní ceník najdete zde.
Mégane R.S. a GT
V minulém týdnu přinesla řada médií informace o tom, že Renault chystá novou generaci hot hatche Mégane pojmout zcela odlišně než doposud. My jsme o této převzaté zprávě neinformovali, protože se domníváme, že se nezakládá na pravdě. Samozřejmě nemůžeme tušit co Renault vyvíjí, ale díky tomu, že již minimálně jednu dekádu sledujeme podrobně Renault, jeho techniku, vývoj a další věci, troufáme si toto tvrdit. Sepsali jsme si důvody proč pochybujeme o pohonu všech čtyř kol:
1, Renault nedisponuje technikou 4×4 u jiného vozu než je Kadjar. Ano díky CMF by bylo možné nápravy použít také pro Mégane R.S., ale tento supersport pracuje s mnohem větší silou a bylo by nutné techniku přepracovat na vyšší točivý moment.
2, Renault se dlouhodobě brání používat multi-link. Jeden renomovaný český redaktor řekl pověstnou větu – „radši kvalitní vlečnou nápravu než špatný multi-link“. V tomhle dáváme za pravdu, navíc si troufáme tvrdit, že velká část řidičů ani netuší jaký typ nápravy má „vzadu“ nebo ani rozdíl mezi vlečenou či víceprvkovou nápravou nepoznají. Nehledě na srovnání finanční náročnosti na servis těchto dvou náprav. Poslední Renault, který měl víceprvek byl Latitude. Aktuálně je jím Kadjar 4×4.
3, Nabídnout 4×4 a 4Control je nemožné. Systém aktivní zadní nápravy je poměrně jednoduchým mechanismem. Ten však neumožňuje už z podstaty konstrukce aplikaci víceprvkové nápravy a pohonu všech kol díky torzní příčce, která vadí kardanu. Ano možné by to bylo, ale z jednoduchého a prostého systému by se stala vývojově drahá a mechanicky složitá věc.
4, Má smysl utrácet a nabídnout drahé technologie do vozu, který se bude prodávat v řádech tisíců kusů, když velkosériová produkce z důvodu šetření na vývoji takovou techniku nedostane? Ruku na srdce, peníze vládnou všem, všechny body výše jsou závislé na rozpočtu. Renault si moc dobře hlídá, aby někde ve vývoji zbytečně neujel a má spočítané kde se vyplatí šetřit. Proč nedal Renault pro Mégane či Kadjar FULL LED světla v základu? Přitom se jich prodají statisíce, ale ekonomika to nedovolila. A vyvíjet tak drahou techniku? Pro fanouška senzace, ale pohledem čísel podle nás utopie.
5, Pohon 4×4 jako hybrid? Renault už ukázal, že umí dělat elektrická auta, nyní s pomocí společnosti Bosch vytvořil Hybrid Asist pro nového Scénica. Jako reálnou vidíme spíše možnost, že zadní nápravě pomůže dvojice elektromotorů. Otázkou je váha systému a bateríí. U hot hatche se hraje na každé kilo.
Na zahraničním serveru jsme zaznamenali rozhovor s Patrice Ratti, výkonným ředitelem Renault Sport Technologies. Ten oznámil, že v současné době pracují na projektech Captur R.S. a Kadjar R.S. Počítá se s motorizacemi 1.6. TCe 220k (Captur) a 1.8. TCe 270k (Kadjar).
Obrovskou radost nám v týdnu udělal Mégane GT. Tento 205 koňový krasavec nás neuvěřitelně pobavil, protože to je auto, které se Vám dostane do hlavy a budí obrovské vášně. Naši letmou fotogalerii si můžete prohlédnout zde. Máme za sebou první jízdy a velký test před sebou. Proto sledujte RN a nenechte si jej ujít.
Espace: upgrade pro rok 2017
Pokud máte zájem si objednat v dohledné době vlajkovou loď Renaultu, tak zbystřete. Počínaje objednávkami uzavřenými od 19. týdne (polovina května) dojde ke změnám na voze. Nejviditelnější změna se odehraje vzadu. Po vzoru nových modelů došlo k softwarové úpravě jednotky, která nyní bude trvale rozsvěcovat zadní LED světla, aby byl vytvořen charakteristický světelný podpis nejen vpředu, ale i vzadu (LED žárovky budou nově osvětlovat také registrační značku). Další úpravou, kterou poměrně kvitujeme je rozšíření Winter packu o vyhřívaný volant. Vzhledem k problémům, které vykazoval mechanismus handsfree otevírání víka kufru kopnutím pod nárazník byla tato funkce v diagnostice vozu zablokována bez možnosti změny. Espace pro modelový rok 2017 již bude vybaven novou technologií a funkce bude povolena. Díky tomu, že se jedná o konstrukční změny systému, zůstane u dřívějších modelů funkce nadále zablokována. Podle neoficiálních informací bude majitelům nabídnutá kompenzace. Obrátili jsme se na tiskové centrum Renaultu s žádosti o vysvětlení. Zatím bez odpovědi, a až se tak stane, dozvíte se to na našem facebooku. Dalšími změnami u Espace prošel například adaptivní tempomat, který je nyní možné nastavit až do 150 kilometrů za hodinu. Skleněné střešní okno se nyní samo při zamknutí vozu uzavře. Poslední viditelnou změnou je nový dekor středové konzole, který bude určen jako příplatková výbava pro verzi Initiale Paris. Takto vybavené modely budou dodány v září. Samotný vůz jsme měli možnost vyzkoušet a naše zážitky si můžete přečíst zde.
Renault NEWS plný rekordů
Je to neuvěřitelné, ale na Facebooku už máme přes 1340 like! Naše album Mégane GT zaujalo přes 116 tisíc uživatelů! Tahle ohromná čísla nás velice překvapily a jsme nadšení z toho, že se nám daří tvořit komunitu fandů, kteří mají rádi značku s diamantem ve znaku. Často jsme se setkávali s názory, že jsme projektem českého importéra, zaměstnanci značky a další. Za celým „rodinným“ projektem stojí pouze dva bratři, kteří mu obětují soukromý čas (oba pracujeme v jiném oboru) a vlastní peníze. Ale děláme to, protože nás to baví a hlavně, protože Renault není jen nudná, nevýznamná značka, ale má bohatou historii a věříme, že ještě lepší budoucnost. A jsme nadšení, že můžeme být u toho ji pomáhat tvořit. Díky Vám za čas, který strávíte nad našimi články a diskuzí nad obsahem.
Foto týdne…
…patří našemu čtenářovi Peteru Lukáčovi, který pro nás připravil aprílový vtípek o Espace R.S.
Pokiaľ viem tak 4Control použiva aj Infiniti a to dokonca s pohonom zadnej nápravy. Jasne je to omnoho drahšie riešenie ale v skupine RENAULT-NISSAN je taká možnosť