Detailní přehled toho co zvládnou převodovky

 

Detailní přehled toho co zvládnou převodovky napříč modely

Včerejší článek o vhodnosti zvýšení výkonu u 2.0dCi 110kW vás opravdu zaujal. Proto jsem se rozhodl na toto téma navázat a podívat se jaké limity podobným úpravám nastavuje napříč modely Renaultu pohonný řetězec – zejména převodovka. Nemá smysl čipovat auto, jehož motor produkuje třeba 320NM, což je zároveň limitem převodovky. Takový případ je třeba Talisman 1.6dCi 130k s manuální převodovkou. Ovšem tentýž motor spojený s EDC dává hned skoro 130NM rezervu!

Můžete namítnout, že nejste fanoušci čiptuningu, já taky ne! Pak tento seznam můžete považovat jako zajímavý přehled toho, na kolik je ve vašem voze dimenzovaná převodovka a jestli ji motor při každém sešlápnutí plynu „trápí“ nebo se nikdy nepodívá na její limity. Dá se z toho slušně odvodit jak spolehlivá převodovka v daném vozidle bude. Prostá fyzika.

Tabulka točivých momentů u vybraných modelů

Pokud tady nenajdete váš vůz, dejte vědět. Pokusíme se tabulku doplnit.

Vůz Motor Převodovka Točivý moment motoru Limit převodovky
Clio IV 0,9TCe 90k 5MT JH3 140NM 160NM
Captur 0,9TCe 90k 5MT JR5 140NM 200NM
Clio IV 1.2TCe 120k 6MT TL4 205NM 260NM
Captur 1.2TCe 120k 6MT TL4 205NM 260NM
Clio IV 1.2TCe 120k EDC6 DC4 205NM 280NM
Clio IV RS 1.6TCe 200k EDC6 DC4 260NM 280NM
Captur 1.2TCe 120k EDC6 DC4 205NM 280NM
Clio IV 1.5dCi 90k 5MT JR5 220NM 200NM
Captur 1.5dCi 90k 5MT JR5 220NM 200NM
Clio IV 1.5dCi 110k 6MT TL4 260NM 260NM
Captur 1.5dCi 110k 6MT TL4 260NM 260NM
Clio IV 1.5dCi 110k EDC6 DC4 260NM 280NM
Captur 1.5dCi 110k EDC6 DC4 260NM 280NM
Megane IV 1.2TCe 130k 6MT TL4 205NM 260NM
Megane IV 1.2TCe 130k EDC7 DW5 205NM 320NM
Megane IV 1.5dCi 110k 6MT TL4 260NM 260NM
Megane IV 1.5dCi 110k EDC6 DC4 250NM 280NM
Megane IV 1.6dCi 130k 6MT ND4 320NM 320NM
Megane IV 1.6TCe GT 205k EDC7 DW5 280NM 320NM
Megane IV 1.8TCe RS 280k 6MT PK4 390NM 400NM
Megane IV 1.8TCe RS 280k EDC6 DW6 390NM 450NM
Scenic III 1.6dCi 130k 6MT ND4 320NM 320NM
Scenic IV 1.3TCe 160k 6MT TL4 260NM 260NM
Scenic IV 1.3TCe 160k EDC7 DW5 270NM 320NM
Scenic IV 1.5dCi 110k EDC7 DW5 260NM 320NM
Scenic IV 1.6dCi 130k 6MT PK4 320NM 400NM
Scenic IV 1.6dCi 160k EDC6 DW6 380NM 450NM
Scenic IV 1.7BdCi 150k 6MT PK4 340NM 400NM
Talisman 1.6dCi 130k 6MT ND4 320NM 320NM
Talisman 1.6dCi 130k EDC6 DW6 320NM 450NM
Talisman 1.6dCi 160k EDC6 DW6 380NM 450NM
Talisman 1.7BdCi 150k 6MT PK4 340NM 400NM
Talisman 2.0BdCi 200k EDC6 DW6 400NM 450NM
Talisman 1.3TCe 160k EDC7 DW5 270NM 320NM
Talisman 1.6TCe 200k EDC7 DW5 260NM 320NM
Talisman 1.8TCe 225k EDC7 DW5 300NM 320NM
Espace V 1.6dCi 130k 6MT PK4 320NM 400NM
Espace V 1.6dCi 160k EDC6 DW6 380NM 450NM
Espace V 1.6TCe 200k EDC7 DW5 260NM 320NM
Espace V 1.8TCe 225k EDC7 DW5 300NM 320NM
Espace V 2.0BdCi 160k EDC6 DW6 360NM 450NM
Espace V 2.0BdCi 200k EDC6 DW6 400NM 450NM
Laguna III 1.5dCi 110k 6MT TL4 240NM 260NM
Laguna III 2.0dCi 130k 6MT PK4 320NM 400NM
Laguna III 2.0dCi 150k 6MT PK4 340NM 400NM
Laguna III 2.0dCi 180k 6MT PK4 400NM 400NM
Laguna III 2.0dCi 175k 6AT AJ0 360NM 450NM
Laguna III 3.0dCi 240k 6AT AJ0 450NM 450NM
Laguna III 2.0T 205k 6MT PK4 300NM 400NM
Trafic II 2.0dCi 115k 6MT PF6 300NM 360NM
Trafic III 1.6dCi 125k 6MT PF6 320NM 360NM
Trafic III 1.6dCi 145k 6MT PF6 360NM 360NM

Vysvětlivky:
5MT, 6MT – manuální převodovka
EDC6 – šestistupňová automatická dvouspojková převodovka
EDC7 – sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka
6AT – šestistupňový klasický (planetový) automat

 

18 thoughts on “Detailní přehled toho co zvládnou převodovky

  1. Mohu se zeptat jaj zjistím jaký druh převodovky má Dacia Dokker rok výroby 9.1.2017
    výkon 66kw,krouták 220mn

  2. Nemáte v tabulce chybu? U 1.5dCi 90k uvádíte točivý moment 220Nm a limit převodovky 200Nm.

    1. Nene, tak to u této motorizace skutečně je. Už z výroby je tato převodovka napasovaná na motor „tak akorát“. Konstrukční limit 200Nm platí pro verzi hned po uvedení na trh. je tedy pravděpodobné, že Renault dnes už montuje lehce modifikovanou verzi, která třeba těch 220Nm zvládne. Nicméně takovéto překročení limitu převodovky si Renault dovolí jen u malých aut, která jsou lehká a tedy převodovku tolik nepřetěžují.

      1. Dobry den,chci koupit laguna 3 motor 96kw rok 10/2014′ ma 163 tkm overeno v renault dovoz 2017 z francie.jeto dobry motor,nebi to slabe a co mohu cekat’ma to filtr atd. Obracim se na vas znalce.co spotreba atd. Diky za odpoved

        1. Dobrý den, jestli pro Vás bude 96kW u L3 málo nebo ne si musíte vyzkoušet na vlastní kůži. S tím bohužel neporadím. Nicméně mechanika motoru je stejná jako u nejsilnější 180k (131kW) verze. U podladěné 96kW tedy půjde o motor na věčné časy. FAPy u Laguny 3 absolutně nezlobí, bez jakýchkoliv problémů zvládají i městský provoz.

  3. Dobrý den zajímalo by mě zda jde zaměnit u Scenic II 2003 1.6 83kw 5q manual za 6q manuální prevodovku po faceliftu TL4 zda budou sedět díry na bloku motoru K4M7 pro uchycení PREVODOVKY. DÍKY za odpověď.

    1. Teoreticky by to mělo jít – Megane 3 s motorem K4M měl k dispozici převodovku TL4. Je šance, že by to šlo přehodit i na Scenica 2. Bude však potřeba přehodit i setrvačník se spojkou, spojkové ložisko, obě poloosy a dost možná i silentblok převodovky. Poloosy, silentblok převodovky i šestistupňovou kulisu řazení bych použil ze Scenica 2 kde TL4 byla, tedy pravděpodobně nějaké 1.5dCi. Setrvačník, spojkovou sadu a ložisko bych naopak použil z M3. Ale pochopitelně jsem to nikdy nedělal, takže je to jen v teoretické rovině.

  4. Zdravím, na L3 2.0dci 127kw se ozývá při zařazeném 5. a 6. rychlostním stupni pískání především podle zatížení. Při konstantní rychlosti se tento jev minimalizuje, někdy není slyšet skoro vůbec. Ještě je slyšet hučení od kol a jsou cítit mírné vibrace v takové sinusovce, rozhodně ne stejné rychlosti jako je rychlost otáčení kol. Toto se děje při rychlosti od cca 90km/h do 150km/h. Poté je ticho. Mohlo by to být špatné ložisko na 5. a 6. rychlosti převodovky, případně nějáký problém s diferenciálem? Děkuji

  5. mám VIN VF1RFB00560262931
    tedy
    Megane IV 1.5dCi 110k EDC6 DC4 250NM 280NM
    u tohoto motoru jiný automat v Meganovi nevidím
    a v návodu čtu
    Volnoběh v režimu ECO;
    (viz „Doporučení stylu jízdy, úsporná
    U vozidel s automatickou převodovkou je,
    podle typu vozidla, pro zpomalení vozidla
    preferováno dojetí na volnoběh před bržděním
    motorem. Před očekávaným zpomalením
    zcela uvolněte pedál akcelerace, abyste
    ušetřili palivo.
    Tuto možnost volby volnoběhu ale já v „počítači – R Linku nemám
    jak to tedy je? neumí to má převodovka a nebo jen sw?
    a pokud je to on lze provést jeho update a vůz to bude umět?
    pokud bych z kopce za jízdy ředil N – bude to převodovce ke škodě?
    a k tomu ještě zajímavost
    pokud takto lehce brzdím motorem je spotřeba 0, jen pokud si automat přeřadí např. z 6 na 5 tak na chvíli spotřeba vyskočí někam k 1,0 nebo i přes
    pokud jsem zkusil dát na chvíli za jízdy N je spotřeba 0,2, resp. 0,3
    a tak ve výsledku (pokud je to reálná spotřeba) je lepší dojet se spotřebou 0,3 dál a nebo se spotřebou 0 míň?

  6. Zdravím Aleši. jen bych chtěl podotknout, že jsem na tuhle stránku zavítal kvůi číslu dílu ostřikovačů a náhodou jsem narazil na tohle téma a právě za jediným účelem. Táta si koupil Lagunu 3 a hned ji nechal Chipnout a zaujalo mě, že to je až takhle řešená věc, a nenašel jsem motorizaci v seznamu… jde o L3 2.0DCi 110kw 150k FAP 2014. Díky za osvětlenou .

    1. Zdravíčko, tak to je kuriózní chybka. L3 2.0dCi 150k je zřejmě nejčastější motorizace a v přehledu chybí. Musím to doplnit, děkuji za upozornění. Ve Vašem vozidle je převodovka PK4 (pokud jde o manuál), tedy konstrukční limit 400Nm. Vaše varianta motoru produkuje továrně 340Nm, takže je zde ještě poměrně slušná rezerva. Je to samozřejmě řešené téma, Renault sám na to velmi důsledně dbá. Stačí se podívat třeba na dva příklady z poslední doby:

      Alpine A110 má převodovku DW5, která má konstrukční limit 320Nm. Renault toto bere tak přísně, že ačkoliv ostrá verze A110S posílila o nemalých 40k, točivý moment zůstal na stejné hodnotě jako u klasické A110, tedy 320Nm, jen je u Ska dostupný v širších otáčkách.

      Druhý příklad je Megane IV R.S. Trophy . Verze s manuálem používá stejnou převodovku jako máte ve Vaší Laguně 3, tedy PK4. Se svými 300k je tedy omezena na 400Nm točivého momentu. Renault si nedovolí tento limit překročit ani o 1Nm. Pokud však máte Trophy s EDC, máte převodovku DW6, která je stavěna na 450Nm, tady Renault nechá využít celý potenciál motoru a nabídne 420Nm.

  7. pozdravujem. mam na muske lagunu 3 M9R a chcel by som dostat nejake info o prevodovke 6AT. Je toho ako safranu a nemam ani ponatia s akymi vykonmi sa kombinuje? aky olej, kolko a ako casto? skratka nejake prakticke info o zivotnosti a udrzbe tejto prevodovky. Dakujem

  8. Dobrý den.Mám R-Fluence ,motor K4M,benzín,1.6.r.v.2013 s převodovkou JR5.Chtěl bych tam dát TL 4030 z Megana 3,6-ti kvalt?Je to možné?Co všechno by bylo nutné ,,přehodit“(samozřejmě kromě táhel řazení)?Díkx za odpově´d.

  9. Dobrý den.Potřeboval bych poradit jakou mám převodovku na Dacia Dokker 1.6 r.v. 2015.Na převodovce je 540 8201059415 a na nalepovacím štítku : CE JR5 S/T 8201059416 a více jsem nenalezl. VIN – UU18SD13552879580
    Děkuji.

  10. Dobrý deň.
    Vedeli by ste mi poradiť ako je dimenzovaná prevodovka TL8 v Dustri 4×4?

  11. Zdravím chcem sa opitat na motor 1.5dci 48kw mam najazdene 237tkm a prevodovka je v háji huci pri zaradenej rychlostí citim to aj na ridiacej pake ,,ked vyradim tak je ticho.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *