Nejste spokojení s tím, jak vám hraje audio v autě? Drnčí vám při vyšších hlasitostech výplně dveří?
Tento článek by nemohl vzniknout bez laskavé podpory experta na car audio v CZ/SK, společnost Ahifi! www.ahifi.cz Na jejich eshopu naleznete vše co budete k autu potřebovat a kromě car audia i mnoho jiných užitečných věcí jako je i špičková světová autokosmetika – více jak 30 výrobců. Patří k obchodům s největší nabídkou autokosmetiky v ČR a na Slovensku. Zabrouzdejte na jejich web a udělejte si radost.
Ušetřete peníze za výměnu reproduktorů, dostavbu zesilovače a subwooferu. Váš zrak by se měl upřít v prvním případě na ozvučnice vašich reproduktorů – dveře vozidla. To, jak je tento prostor řešený totiž významně ovlivňuje, jak bude vaše audio hrát. Řeč je o vytlumení dveří. Pokud necháte tento prostor v původním stavu, sebelepší reproduktory nebudou nikdy hrát tak jak by měly.
Představte si jednoduchý příklad – laciné plastové bedničky k počítači. Hrají mizerně, že? Co byste chtěli za 500Kč… I kdybyste si koupili ten nejšpičkovější reproduktor od věhlasných firem jako Bang & Olufsen či BOSE a nahradili jím onen původní v plastových bedýnkách, nebude výsledek ani zdaleka takový jaký potenciál daný reproduktor má. Budou to tedy vyhozené peníze. Pamatuji si, že mi kdysi kamarád – audio geek říkal, že zdaleka nejlepší repro, jaké může být, by mělo mít ozvučnici z betonu. Něco na tom je a betonové „repráky“ se skutečně vyrábí (audio.gravelli.com). Připravte se však na nemravné ceny. Extrémní řešení pro nejnáročnější.
Hlavní myšlenku jsme si tedy probrali – klíčem k tomu, abychom vytáhli z audia ve vozidle maximum možného je nutnost vytlumit dveře takovým způsobem, abychom ozvučnici reproduktoru co možná nejvíce zesílili. Ozvučnici totiž ve vozidlech většinou tvoří útroby dveří – relativně tenký plech s výraznými rovnými plochami z jedné strany (vnější – z venku viditelný) a vnitřní plech dveří, který je naštěstí různě profilovaný s četnými otvory pro montáž vnitřního vybavení dveří (stahovačka, klika, zámek, kabeláž apod.). Problém vnějšího plechu je v tom, že jeho rovná plocha se snadno rozvlní a neposkytuje reproduktoru potřebnou oporu pro to, aby se „do toho mohl pořádně opřít“. Vnitřní plech pak zpravidla mívá největší otvory zalepené pouze krytem z tenkého polystyrenu. Taková situace s velkou nadsázkou připomíná ony plastové bedýnky k počítači. Nemá vůbec smysl uvažovat o výměně reproduktorů za lepší, aniž byste prvně nevylepšili konstrukci ozvučnice!
Aby toho nebylo málo, tak na takových dveřích je připevněna výplň dveří (tapec). Zpravidla tvořen několika různými plasty a kůži či koženkou. To vše neoddělitelně zataveno do jednoho panelu. Ten, pokud je vůz nový, se zpravidla na dveřích prostě vyskytuje bez dalších projevů. Jakmile materiál stárne a čelí různým vlivům provozu vozidla – vibrace, prohýbání pod tlakem lidského těla, UV záření, atd., může se stát (a taky se zpravidla stává), že začne při určitém stupni hlasitosti reproduktorů rezonovat, případné povrzávat při byť lehkém tlaku ruky. Je to opravdu nepříjemné a dokáže to zkazit dojem z celého auta. Proto i zde je řešením vytlumení těchto plastových tapeců. Ty se většinou přímo nepodílejí na zlepšení zvuku audia. Nepřímo však ano – i při vysoké hlasitosti nebudou drnčet a kazit zážitek z hudby a navíc vhodným vytlumením zde lze dosáhnout výrazného odhlučnění interiéru.
Teorii bychom tedy měli, podívejme se, co je potřeba, aby nám to hrálo pořádně.
Prvně musíte koupit materiál. Tady záleží, jak moc si s touto úpravou chcete pohrát. Můžete si to vytlumit jen tak „ekonomicky“ – i tak bude rozdíl ohromný, nebo důkladně. Počítejte s tím, že bude potřeba na jedny dveře zhruba 2-3 pláty antivibračního materiálu StP Black Gold. Tento počet zahrnuje jak vnější plech, vnitřní, tak tapec dveří.
https://www.ahifi.cz/tlumici-material-stp-black-gold.html
Kdo chce mít nejlepší účinek při odhlučnění vozidla, ten by měl ještě přiobjednat akustický tlumící materiál Gladen Aero Wave. Tento materiál výborně absorbuje zvuk a hodí se právě na vylepení vnitřní strany tapece dveří. Bude Vám stačit pořídit jej dva/tři kusy na všechny dveře.
https://www.ahifi.cz/akusticky-tlumici-material-gladen-aero-wave.html
Vřele doporučuji koupit aspoň 5-10 náhradních plastových úchytek tapece dveří v autorizovaném servise. Tady jsou kódy a ceny u nejčastějších modelů. Při demontáži tapece se totiž mnohdy nelze vyhnout násilí a od dveří jej vlastně vyškubnout. Během toho může dojít (a zpravidla i dojde) ke zlomení platových úchytek.
Čísla a ceny plastových úchytek tapeců dveří:
Vozidlo | Objednací číslo | Cena vč. DPH |
Megane 2 | nepoužívá | – |
Megane 3 | 7703077476 | 53,- |
Megane 4 | 7703077476 | 53,- |
Laguna 2 | 7701050734 | 65,- |
Laguna 3 | 7703077476 | 53,- |
Talisman | nepoužívá | – |
Espace 4 | 7701057716 | 65,- |
Espace 5 | 7703077476 | 53,- |
Vel Satis | 7701066964 | 95,- |
Clio 2 | nepoužívá | – |
Clio 3 | 7703077469 | 50,- |
Clio 4 | 7703077476 | 53,- |
Koleos 1 | J155309791 J155307111 |
51,- 51,- |
Koleos 2 | nepoužívá | – |
Scenic 2 | nepoužívá | – |
Scenic 3 | 7703077476 | 53,- |
Scenic 4 | 7703077476 | 53,- |
Kadjar | 7703077476 | 53,- |
Captur | nepoužívá | – |
Wind | 8200700969 | 54,- |
Sandero 2 | 8200909084 8200815649 |
67,- 68,- |
Duster 2 | nepoužívá | – |
Co budu potřebovat
Pořádné pracovní kožené rukavice – které však neomezují pohyb. Bez nich se do toho ani nepouštějte. Při manipulaci s nařezanými pláty hrozí poranění – tenká hliníková vrstva má velmi ostré hrany!
- Lámací nožík nebo nůžky na vyřezávání potřebných tvarů
- Malý váleček s rukojetí nebo větší montážní přípravek na demontáž interiérových dílů pro „uhlazení“ nalepeného plátu. Klíčem ke všemu je totiž řádné nalepení plátu na plech. Pokud k němu nepřilne, je to zbytečná práce: https://www.ahifi.cz/hollywood-hrk-rls.html
- Specializovaný čistič nebo čistič brzd ve spreji – jde o účinný odmašťovač, kterým je dobré trochu vystříkat prostor vnitřního plechu. Bývá totiž většinou mastný od protikorozního nástřiku. Nemusíte se bát, že by odmaštěním začaly dveře reznout. Nalepený plát chrání plech proti vlhkosti, a tedy korozi daleko účinněji: https://www.ahifi.cz/univerzalni-cistic-bilt-hamber-surfex-hd-1-l.html
- Vercajk na rozebrání dveří: – plastová sada malých páčidel interiérové části); – šroubovák s výměnnými bity většinou jsou potřeba dva rozměry torx bitů.
Jak budeme vytlumovat – tipy a rady
Bude potřeba podlepit zevnitř dveří vnější plech. Pro tyto účely doporučuji nelámat si hlavu s vystřihováním super přesných tvarů, ale nastříhat si menší obdélníky. Ty postupně lepit na plech vedle sebe. Bude se Vám s tím lépe manipulovat skrz malé montážní otvory ve vnitřním plechu. Přesný výstřižek podle tvaru vnějšího plechu by se vám nepodařilo na místo pravděpodobně ani dostat. S plátem je totiž horší manipulace. Jakmile jednou odlepíte podkladový papír, okamžitě se přichytí na jakékoliv místo, kde se s ním dotknete. Chce to tedy přesnost a pevnou ruku. Jakmile se totiž plát nalepí kam nemá, už se mu nechce dolů. Vůbec. Jeho odlepení zpravidla znamená destrukci daného kusu.
Nedělejte tuto práci v zimě, antivibrační pláty reagují na teplotu a bývají ztuhlé. Špatně se s nimi manipuluje a hůře lepí. Buď to nechat na teplejší měsíce nebo vyhřátou garáž.
Nejde o příliš jednoduchou práci, můžete poškodit docela dost věcí – zlomit plastové části, poškodit stahovačku okna, poškodit dveřní kabeláž, zranit se, atd. Proto byste se do něčeho podobného neměli vůbec pouštět pokud nejste manuálně zruční a nemáte předchozí zkušenosti s různými opravami vozidel!
Počítejte, že zkušený člověk zvládne vytlumit jedny dveře komplet s rozborkou i sborkou za zhruba dvě hodiny. Udělejte proto vždy dveře v páru – levá + pravá strana. Nikdy nedělejte nejprve jednu stranu přední + zadní a až pak druhou. Z jednoho prostého důvodu – dveře na obou stranách by měly mít vždy stejné množství odhlučňovacího materiálu. Když byste z levých předních dveří přešli k pravým přes zadní dveře, zapomenete, jak jste konkrétně vytlumili levé přední dveře. Snadno se pak stane, že na jednu stranu dáte více materiálu, než na druhou což povede k disbalanci hudebního projevu!
Doporučuji si předem připravit hromádku materiálu pro obě strany a ideálně dělat dveře na obou stranách současně. Díky akustickým poměrům ve voze bych doporučil začít předními dveřmi (výsledek bude pro řidiče patrnější než u zadní dveře).
Vřele doporučuji si své dílo postupně fotit, ať máte dokumentaci toho, co jste kam umístili a mohli to případně využít pro druhou stranu, pokud z nějakého důvodu nemůžete dělat obě strany zároveň.
Rozpočet na tuto úpravu:
Můžete se rozhodnout, jakým způsobem tuto úpravu provedete. Výsledek bude grandiózní tak jako tak. Buď se můžete rozhodnout pro ekonomické řešení nebo profi vytlumení. Zde stojí zmínit, že z ekonomického řešení vždy můžete později udělat profi úpravu. Vždy můžete později zvýšit počet odhlučňovacího materiálu, pokud nebudete spokojeni s ekonomickou variantou. nikdy však neuděláte ekonomickou variantu z profi vytlumení – jednoduše proto, že jakmile pláty na dveře nalepíte, už bude problém je demontovat. Reálně to stejně ani moc nepůjde, jsou k povrchu přilnuté tak, že se začnou trhat na tisíce kusů.
Doporučuji tedy vytlumit nejprve ekonomicky a uvidíte sám jak budete spokojen. Zde se sluší podotknout, že pokud hodláte ponechat audio ve 100% originálním stavu, tak profi vytlumení skutečně není ani potřeba. To má smysl hlavně kdybyste měnili reproduktory za špičkové prémiové kousky a celkově draze přestavovali audio na vyšší level.
Ekonomické vytlumení (Laguna 3):
Tlumící pláty nejsou nalepeny těsně jeden vedle druhého. Jsou mezi nimi mezery což nelze považovat za negativum. Tlumící plát totiž má zabránit rezonanci plechu. Má jej vyztužit. To, že jsou pláty nalepeny s rozestupy vůbec ničemu nevadí. Volný plech mezi pláty nemá tak významnou plochu, aby mohl rezonovat.
1,5 tlumícího plátu na jedny dveře + tapec: www.ahifi.cz/tlumici-material-stp-black-gold.html
0,5 odhlučňovacího plátu na tapec jedněch dveří: www.ahifi.cz/akusticky-tlumici-material-gladen-aero-wave.html
Celková cena na celý vůz: 2 022Kč vč. DPH
Profi vytlumení (Laguna 3):
Tlumící pláty jsou nalepeny jeden vedle druhého tak, že vyplňují každou volnou mezeru a navíc se i překrývají. Dveře výrazněji ztěžknou a bude dosaženo maximálního možného výsledku. Pro původní audio dodávané s vozem je toto řešení většinou v podstatě zbytečné.
2,5 tlumícího plátu na jedny dveře + tapec: www.ahifi.cz/tlumici-material-stp-black-gold.html
1 odhlučňovací plát na tapec a vnitřní plech jedněch dveří: www.ahifi.cz/akusticky-tlumici-material-gladen-aero-wave.html
Celková cena na celý vůz: 3 596Kč vč. DPH
Dva typy řešení dveří
- Většina modelů má reproduktor umístěný v plechu dveří (Laguna 3, Megane 3, 4, Talisman, Espace V, atd.)
- Jsou však takové, co mají reproduktor umístěný v tapecu (Laguna 2, Vel Satis, Megane 2)
Obecně se dá říct, že v prvním případě je ozvučnice tvořená vnějším plechem dveří a vnitřním – prostor mezi nimi je potřeba uzavřít, tvoří ozvučnici reproduktoru. Tapec dveří je zde pouze pasivní prvek nasazený na dveřích a příliš se nepodílí na zvuku audia (po řádném vytlumení slouží spíše jako prvek akustického odhlučnění absorbující hluk z venku).
Ve druhém případě je ozvučnice tvořena z jedné strany vnějším plechem a z druhé strany tapecem dveří. Vnitřní plech dveří zde není možné uzavřít zalepením tak jako v prvním případě! Jeho funkce slouží v podstatě pouze pro vyztužení dveří jako takových a především, drží na něm stahovačka okna. Je tedy velmi důležité věnovat zde zvýšenou pozornost vytlumení tapece dveří – mělo by být precizní. A protože reproduktor nehraje do plechové kapsy ve vnitru dveří, ale do celého prostoru mezi vnějším plechem a tapecem – je nutné spojení tapece a plechu řádně utěsnit. K tomu slouží nejlépe butylová šňůra. Dveře i tapec se stanou integrálním celkem. Pochopitelně v tomto případe je potřeba udělat vše ideálně na první dobrou, protože následná demontáž butylovou šňůrou přilepeného tapece je velmi obtížná a vede k destrukci této šňůry.
Butylovou šňůru koupíte zde: https://www.ahifi.cz/tlumici-paska-gladen-aero-fill.html
Jak postupovat?
Uvedeme si na příkladu Laguny 3
- Prvně je potřeba demontovat tapec dveří.
- Jeden šroub se nachází na zadní hraně nahoře pod krytkou, druhý se nachází úplně vespod, třetí pod krytkou dveřní kliky a čtvrtý pod okrasným krytem madla (to je nutné demontovat).
- Následně je potřeba demontovat modul ovládání oken (plastovou planžetou zmáčknete kovové zobáčky v zadní, přední i boční části), z konektoru odpojíte kabel a ve vzniklém otvoru vytáhnete bílý zajišťovací trn.
- Bude potřeba demontovat dveřní světlo (v rohu se podebere plochým šroubovákem)
- V této fázi doporučuji ze všech stran probouchat tapec pěstí (s citem) – zespoda nahoru, zprava doleva a naopak. Vždy bouchám do hrany. Umožní to, aby se uvolnil a především šly trochu snáz demontovat jeho plastové úchytky
- Pak přichází ke slovu hrubá síla a prostor pro první pořádné nadávky – oddělit tapec od dveří nemusí být nic snadného, zejména pokud se tento úkon zatím neprováděl. Doporučuji vložit prsty do otvoru po dveřní lampičce a snažit se táhnout proti dveří s trochou štěstí se tapec oddělí hned. Většinou se však ani nehne. Pak je to už pouze na vaší kreativitě a umu a psychické odolnosti. Osvědčilo se mi třeba při současném tahu za tapec snažit se vkládat ruku do rozevírající se škvíry mezi ním a dveřmi a postupně tuto mezeru rozevírat – pochopitelně v rukavicích!
- Když už se tapec pustí, musíte být opatrní, abyste neulámali terminál lanka zámku ke klice. Je plastový a při prudkém vyškubnutí byste jej mohli utrhnout. Stačí s ním s citem zakvedlat a kliky se pustí.
- Tapec je náš, ze dveří jej sejmeme a hned zkontrolujeme napáchané škody – ulámané plastové úchytky. Hned je nahradíme novými, dokud to máme na očích. V této fázi je potřeba důkladně zkontrolovat útroby dveří a zbytky ulámaných plastových úchytek z nich uklidit, aby ve dveřích nedrnčely.
- Nyní si trochu uklidíme kabeláž ať nám nevisí konektory s dráty všude možně, budeme totiž řezat a nechceme poškodit elektrickou výzbroj dveří. Je potřeba oddělit křehký tenký polystyrenový plát, který zaslepuje montážní otvory. Za žádnou cenu jej zuřivě netrhejte na tisíc kousků. Velmi vám usnadní práci jako šablona pro vyříznutí antivibračního plátu správného tvaru, který jej nahradí. Vyžaduje to trochu šikovnosti a trpělivosti. Nahoře je ouško, když za něj jemně zatáhnete, odhalí se silná vrstva měkkého lepidla. Stačí ji vylamovacím nožíkem postupně odřezat po celém okraji tohoto polystyrenu. Jakmile budete mít hotovo, máme odhalené útroby dveří a vnější plech zevnitř.
- Ještě, než budeme lepit antivibrační pláty – doporučuji zkontrolovat spodní část dutiny, jestli se v ní nenacházejí nečistoty či jiný nepořádek. Pokud ano, určitě je nutné tento prostor vyčistit. Může totiž ucpat odtokové kanálky ve spod dveří čímž se ve dveřích začne hromadit voda a vznikne v nich regulérní bazén. Za jízdy to hlasitě žbluňká a když pak odhrnete těsnění vespod a prorazíte špunt z úsad, vytečou litry a litry hnusné smrduté vody.
- Je potřeba si rozmyslet, zda chcete provádět vytlumení opravdu precizně a vylepit prostor do nejmenšího detailu nebo zvolíte ekonomičtější řešení (viz. výše), které zamezí vibracím plechů a bude mít vynikající výsledek i tak – pokud necháváte originální reproduktory, je asi zbytečné vytlumovat opravdu superpečlivě každý centimetr plechu.
- Nyní přijde na řadu opatrně a v celku vyříznutý polystyrenový díl, který původně uzavíral ozvučnici dveří. Přiložte jej k plátu antivibračního materiálu a zhruba podle něj vystřihněte podobný tvar. Tento tvar následně nalepte na původní místo a nezapomeňte pořádně přilepit po stranách. Na dutý střed pochopitelně netlačte – kdyby se Vám podařilo udělat do něj díru, budete muset plát vyměnit případně přelepit. Dle vlastního uvážení a improvizace nalepte další dílce antivibračního plátu na vnitřní plech dveří. Dejte pozor, aby se materiál lepil pod kabeláž a přilnul pouze k plechu.
- Dveře lze nyní považovat za vytlumené a naše pozornost by se měla upřít k tapecírunku dveří. Ten si položte tak, abyste o podklad neodřeli čelní (viditelnou) stranu. Jak píšu výše, vytlumení tapecu dveří nebude mít přímý dopad na zlepšení zvuku audia, ale pokud se vhodně provede, zamezí se pazvukům, vrzání, drnčení apod. a sníží se hlučnost vnějších vlivů.
- Vnitřní konstrukce tapecu je docela komplikovaná – volné hladké plochy zde moc nenajdete (maximálně zadní část dveřní kapsy). Jinak je plast konstrukčně vyztužen různými prolisy, žebrováním atd., aby se zamezilo jeho prohýbání či kroucení. Určitě je dobré odstranit z něj všechny nálepky s výrobními čísly a informace pro fabriku. Bude potřeba na rovné plochy nalepit pokud možno co nejpřesnější tvary. A následně použít odřezky co zbyly případně si nařezat menší dílce a ty různě dle možnosti umístit kam to půjde. Pochopitelně i zde potřeba dbát, aby všechny nalepené dílce 100% seděly na svém povrchu. Když nebudou dokonale přilepeny, nebude to nikdy fungovat!
- Nastává prostor pro houbovitý materiál Gladen Aero Wave. Je dobré jej umístit do volných dutin. Ale pozor! Nesmíte jej lepit bez rozmyslu na celá záda tapecírunku – materiál je vysoký a tapec by následně nešel nasadit na dveře! Když si prohlédnete konstrukci dveří a vnitřku tapecírunku, zjistíte, že v úrovni dveřní kapsy se zhruba dotýká dveří (nedotýká se přímo, ale prostor je zde v řadech pár mm). Na zadní část kapsy jej tedy lepit nebudu, ale do všech nižších částí ano. Materiál bude pohlcovat zejména vnější hluk. Interiér vozidla příjemně ztichne.
- Nezbývá nic jiného než montáž tapece zpět na dveře. Ještě jednou si zkontrolujte, zda plastové úchyty nejsou poškozeny – pokud ano, je potřeba je vyměnit. Jinak hrozí, že bude tapec i přes všechnu snahu při vyšší hlasitosti audia drnčet.
- Dveře máme hotovy, můžeme se přesunout na druhou stranu. Nezapomeňte na umístění všech plátů – na protější straně dveří by mělo být stejné!
- Jakmile vytlumíme všechny dveře, zjistíme, že audio najednou hraje zcela jinak, mnohdy i hůře (zpravidla příliš mnoho basů) a že bude nutné si pohrát s nastavení vyvážení výšek, středů a basů. Pro příklad. Před úpravou jsem měl v případě Cabasse Tronic Auditorium basy na maximu a výšky na polovině. Se zvukem jsem pochopitelně nebyl vůbec spokojený. Byl plytký, nevýrazné basy, při vyšší hlasitosti drnčely tapece dveří. Vytlumení dveří se na výsledném zvuku podepsalo tak dramaticky, že jsem musel stáhnout basy na poloviční hodnotu a výšky trochu přidat. Výsledný zvuk předčil veškerá očekávání, původně plánovaná přestavba na BOSE se díky tomu nikdy nerealizovala. Zvuk byl najednou příjemně prokreslený, basy krásně hutné a to vše v mnohem tišším interiéru, takže si člověk hudbu mnohem více užil.
Pamatujte na to, že vždy lze antivibrační pláty později přidat, ovšem ubírat tak snadno nepůjde – jakmile se jednou nalepí, je velký problém je odstranit (vlastně je to spíše nemožné).
Doplňkové rady
Nařezané obdélníky nalepte na vnitřní stranu vnějšího plechu dveří. Jeden vedle druhého. Snažte se pečlivě každý dílec nalepit. Pokud se řádně nepřilepí, nebude to fungovat! Zde doporučuji povrch předem odmastit čističem na brzdy a opravdu důkladně každý dílec uhladit, aby držel.
Do vnitřku dveří nikdy nedávejte měkký akustický materiál Gladen Aero Wave. Jde v podstatě o molitan, který je extrémně pórovitý a chová se jako houba. Prostor vnitřku dveří je totiž vystaven vlhkosti z venku. Když venku prší nebo jedete do myčky je uvnitř dveří normálně mokro – ne vlhkost, ale rovnou voda. A není to chyba, takto je to konstrukční záměr – voda odteče odtokovými otvory ve spod dveří (pokud nejsou ucpané). Pokud do dveří umístíte tento houbovitý materiál, začne nasávat vodu, zadržovat ji a časem i plesnivět a smrdět.
Závěrem
Tak to by bylo k tomuto zajímavému tématu vše. Na této úpravě se mi líbí, že ji zručný člověk zvládne doma sám, můžete ji udělat za pár korun se skvělým výsledkem, nebo si s tím pohrát jako profík. V každém případě dojde k radikálnímu zlepšení zvuku audiosoustavy aniž byste museli kupovat drahé reproduktory či dokonce zesilovače nebo měnit rádio. Přestavba audia je vždy komplikovaná, finančně nákladná a mnohdy naruší originální vizáž interiéru vozidla. Vytlumení tedy může být nenásilná a cenově dostupná cesta jak povýšit kvality originálního audia.
Tato úprava je přímo určená pro ty, co mají rádi auto v originálním stavu a pohled na sebelepší aftermarketové rádio by nepřežili. Vůz zůstane na první i druhý pohled zcela netknutý, jen bude lépe hrát a bude tišší.
Dalším nikoliv nevýznamným efektem, který tato úprava bude mít je mnohem luxusnější pocit z manipulace s dveřmi. Ty totiž (v závislosti na množství použitého antivibračního materiálu) ztěžknou až o cca 3kg na jedny dveře. Budou se zavírat s pořádným prémiovým žuchnutím místo laciného plechového zvonění. A to prostě potěší každého detailistu. Z auta budete mít hned lepší pocit. A to se za trochu námahy vyplatí, ne?
Dveřmi to však končit nemusí! Kdo si chce dopřát jízdu v opravdu tichém autě, může pokračovat dle libosti 🙂
Super návod! Můžu jedině doporučit do úpravy jít. V Megane 3 jsem měl jak vytlumení dveří, tak repro, jelikož tam byly opravdu papírový membrány a magnet to vidělo hodně z dálky. Navíc neměl ani vejškáče. V Lagu3 už jsem ve verzi arkamys měl slušný magnety i vejškáče, na repru se ale jinak taky šetřilo, takže jsem nechal vytlumit i vyměnit repro. Nicméně zde už bych viděl hlavní přínos právě to vytlumení. Za mě pokud máte arkamys, určitě nejdříve vytlumit a pak kdyžtak repro.
Jinak dobrou zkušenost jsem (ahifi se mi líbilo nejvíc, ale mám ho dalek) udělal s pražskými firmami hifi24.cz (megane) a 2din.cz (lagu).
Výhledově bych vytlumil ještě kufr.
Spona na obložení dveří č 7703077476 je stejná jako PSA 9345ZN cena 17,- kč…
Jó, tomu se dřív říkalo DoDo (dodělej doma) a platilo to hlavně na škodovky. A dneska už i na Renault😁
Ten STP (https://www.2din.cz/odhlucneni-akusticky-material/) je fakt dobrý! ten mám taky v autě, doporučuju 🙂