V dnešním článku tak trochu provedeme bilanci loňského roku z pohledu prodejů Renaultu v Česku. Máme k dispozici kompletní podrobná data a rozebereme si jednotlivé třídy a jejich modely. Poslední roky jsou pro Renault těžké. Z několikrát obhájené jedničky mezi importéry se posunul ke konci první desítky. Značka lehce zaspala technologický vývoj a nedokázala zákazníky dostatečně přesvědčit o tom, že jejich modely jsou lepší volbou než konkurence. S nástupem nového designérského směru a kompletní modelovou obměnou zahrnující i modely postavené na nové technice se zdá, že Renault nabírá vítr do plachet. Když srovnáme roky 2014 a 2015, vidíme pozitivní trend a rapidní nárůst 127,87%. Posun o dvě čísla dopředu na sedmou příčku a s automobilkou KIA za zády s rozdílem 472 vozů uzavřel český importér rok 2015.
SEGMENT MINI VOZŮ
Zde má Renault jediného zástupce, který tento segment založil. Tím je Twingo, které v roce 2014 přišlo ve své třetí, opět revoluční generaci. Ačkoliv tento vůz má pro Renault prakticky nulovou prioritu a je v nabídce samozřejmě kromě jiného také jako hezká stylovka, nemusí se za své prodeje stydět. Za rok 2015 se jej prodalo 147 kusů. Z 18-ti konkurentů zaujímá 9. místo.
MALÉ VOZY
Zde už se nachází želízko v ohni. Legendární CLIO, nástupce oblíbené pětky. Aktuální generace s označením X98 se u nás prodává od roku 2012. Za rok 2015 se jich u nás prodalo 2 130 kusů. Z toho 1 923 kusů na benzín a 207 ks na naftu.
NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA
V tomto segmentu má Renault dva zástupce. Lidový sedan FLUENCE, kterému se už pomalu chystá nástupce. Ten zakončil rok s 467 kusy (N95:364, D: 104) a výběhový MÉGANE: 1700 ks ( N95:917, D: 783).
STŘEDNÍ TŘÍDA
Dnes už nevyrábějící zástupce této třídy – LAGUNA zakončila svůj poslední rok verzí Limited a celkem 115 kusy (N95:1, D 114). Nástupce Laguny, nový sedan TALISMAN, který se začal prodávat v prosinci v limitované verzi PREMIERE EDITION zakončil svůj první rok na českém trhu s 12-ti kusy. (N95: 2, D: 10). Dá se však předpokládat, že to jsou vozy registrované buď u importéra nebo koncesionářů. V listopadu bylo prodáno šest kusů a v prosinci zbytek.
TŘÍDA TERÉNNÍCH VOZŮ
V této kategorii se nachází zatím dva zástupci. Menší a zároveň prodejní šlágr v Evropě je CAPTUR. Tento šikovný malý crossover zakončil úspěšně rok 2015 s 1 415 kusy (N95:1 177, D: 238). Horkou novinkou letošního léta je crossover KADJAR (náš test si můžete přečíst zde), který přinesl tolik vytoužený (a u Capturu vzpomínaný) pohon 4×4. Z celkového počtu 511 ks bylo 211 kusů s pohonem 4×4. Benzínový motor mělo 167 a naftový 344 kusů.
MPV
Nyní se dostáváme do nejpočetnější skupiny. Zahrnuje celkem čtyři modely. Největším překvapením je vlajková loď ESPACE(test RN zde), která boduje nejen u nás, ale také v Evropě. V Česku se od loňského začátku léta prodalo 104 kusů (N95:24, D:80). Co je na tomto zajímavé, ačkoliv se jedná o zanedbatelné čísto v porovnání s ostatními modely? Podle interních informací se totiž daří to v co Renault doufal. Vrcholné verze Initiale Paris jsou ve velké převaze nad těmi méně vybavenými kusy. Značce se tak daří prodávat dražší verze před tou levnější. Dalším vozem je rodinné, ale i užitkové KANGOO, které už také netrpělivě vyhlíží nástupce. Za rok 2015 to je 150 ks (N95: 35, D:115). Když už rodinné auto, tak jednou z častých voleb je oblíbený SCÉNIC, který má testování v závěrečné fázi a už jsme o nové generaci na facebooku RN několikrát psali. Celkem si tento výběhový model připsal 655 kusů (N95:207, D:448). Poslední skupinu uzavírá dodávka TRAFIC, která je aktuálně ve své třetí generaci. Za loňský rok se prodalo 566 kusů a všechny s naftovým agregátem.