Poprvé za volantem nové Alpiny A110

 

Tohle je Alpine A110 Premiere Edition. Díky Auto Pokorný Brno – Váš dealer vozů Renault a Dacia první A110 v CZ/SK. Na dlouhou dobu první a jediná, oficiální prodej není stále potvrzen.

Dnes jsem se s tímto překrásným vozem poprvé svezl. Byl jsem u jeho světové premiéry v Ženevě, seděl jsem v něm, ale vidět tento stroj na českých cestách a svírat jeho volant v rukou při průjezdu zatáčkou, to je zcela neporovnatelný zážitek.

Po dvaceti letech jsme se konečně dočkali obnovy kultovní značky Alpine. Když v roce 1995 vyjela z fabriky v Dieppe poslední A610, bylo všem jasné, že tato agónie nemůže pokračovat. A610 byla sice skvělá, ale velmi drahá a na svou dobu poměrně zastaralá hlavně v interiéru. Dobová konkurence zkrátka za dané peníze nabídla víc a prodeje logicky vázly. Tehdejší vedení se rozhodlo pro rázný krok a značku se čtyřicetiletou fenomenální tradicí poslali do depozitu. Plány chystaného nástupce Alpiny však nevzaly za své, daly vzniknout Renaultu Spider. Prvnímu počinu nově založené divize Renault Sport. Právě Renault Sport se stal nově zformovaným uskupením, do kterého Renault přetáhl všechny specialisty z původní Alpiny. Proto všech R.S. vozy jsou vždy tak vynikající a dominují svým segmentům. Dělají je lidi, co mají know how vybudované na slavných vozech Alpine.

Nyní po dvaceti letech konečně svírám volant zcela nové kapitoly značky Alpine. Legenda pokračuje!

 

 

Svezení bylo krátké, jen pár notoricky známých okresek kolem Brna. Na test to opravdu nestačí. Na první dojmy však určitě ano! Takže tady jsou, ve stručnosti, v pár myšlenkách.

– A110 je menší, než si ji pamatuju ze Ženevy. Vedle Clia působí jako prcek. Je to malá, ale nečekaně široká černá placka. Nasedání vyžaduje cvik, ale jakmile se usadíte ve skořepinách vážících jen 11 kg s pevně definovaným sklonem, žasnete, kolik je ve voze místa. Šířka je ideální, výška taky. Sedí se proklatě nízko a zadní okýnko je tady spíše na ozdobu, není přes něj prakticky nic vidět. Přesně jak se to od správného sporťáku sluší. 

– Zpracování interiéru je úžasné. Všude kvalitní plasty, hliník, jakostní kůže a pravý karbon. V pár testech jsem četl výtky, že jsou zde použity komponenty z jiných Renaultů. Tato výtka je zcela mimo mísu. Je to totéž, jako kdybych chtěl vytýkat Espace Initiale Paris, že má navigaci stejnou jako Talisman/Megane… Situace navíc není nijak zlá, je zde jen ovládací panel ventilace z Capturu, páčky pod volantem z téhož vozu, a ovládaní zrcátek z Kadjaru, jinak je vše vlastní Alpiňácké. Vlastní je dokonce i přístrojový štít a navigace. Překvapivě Alpine zvolila vlastní infotainment, R-Link zde nenajdete.

– Jízdní vlastnosti jsou jedním slovem dokonalé. Motor vzadu, pohon zadních kol, za volant vám tedy nic netahá, můžete chirurgicky přesně měnit směr v jakékoliv rychlosti. Na prvních metrech mě udivilo, jak je vůz komfortní. Mohou za to tlumiče s hydraulickými dorazy na všech kolech a pokročilé zavěšení s dvojitými lichoběžníky rovněž na všech kolech. Tedy ideální stav pro sportovní vůz. Okresky, na kterých testuji všechny vozy, se klikatí jako stuha na novém vozidle při jeho převzetí. Navíc mají dost zalátaný a rozbitý povrch. Lepší test podvozku si nelze přát. Pokud má nějaký vůz v tomto ohledu kompromisy, jednoznačně se zde projeví.

Ještě nikdy jsem nezažil, abych po této silnici mohl upalovat takovou rychlosti s takovou jistotou. Řízení je dokonale nastavené a poskytuje zpětnou vazbu, která by měla být vzorem pro ostatní. Vůz projíždí zatáčky s takovou jistotou, že se tají dech. Ano, tady doslova platí obligátní „jako po kolejích“. Přitom ani na těch největších dírách nic nebouchá a nemlátí. Klíčem k takové jízdní stabilitě je specifická geometrie náprav. Kola při propružení nejdou rovně nahoru do svých podběhů, ale nahoře zajíždějí dovnitř, tedy něco podobného jako u nákladních tatrovek, kdy kolo při propružení opisuje vertikálně kružnici. Z čelního pohledu tedy propružené nápravy jdou na obou stranách jakoby do písmene A. To znamená, že v zatáčkách má vůz k dispozici mnohem větší plochu pneumatiky a skoro nekonečný grip.

Dvojitá ramena na přední nápravě přinášejí úsměvné negativum. Přední kola mají poměrně malý rejd, takže při parkování či manévrování v garážích je nutné s tímto počítat. Holt vícekrát prostřídáte režimy D a R, to se nedá nic dělat a za fenomenální jízdní vlastnosti tuto daň zaplatíme rádi!

– Motor má nádherný jadrný zvuk. V režimu Normal bude asi i docela tichý, ale na takové přízemnosti nebyl čas, celou projížďku jsem absolvoval na režim Sport. V tomto režimu se otevře klapka ve výfuku a auto prská, prdí, dělá bordel! A přesně to chcete. Je to nádhera, dokonalý zážitek! Žádný syntetický zvuk z repráků, ale pořádné divadlo přesně za vašima ušima.  Tohle je čistá radost. Spotřebu z této krátké projížďky hodnotit nemůžu a ani se to u takového auta asi nesluší, ale když jsem ji vracel bylo tam něco kolem 18,3l    . A stálo to za každou deci! Převodovka řadí skvěle, háže tam kvalty s kadencí samopalu. Pod volantem se nachází napevno umístěné pádla z Meganu GT/RS. Řadit manuálně je zážitek, s každým přeřazením si Alpina hulvátsky zapráská do výfuku, ještě teď mám úsměv od ucha k uchu, slečna, co sedí v kavárně proti mě, si musí myslet, že trpím nějakou formou autismu. Ano, má pravdu, jsem autista, miluji totiž auto Alpine A110! 

To by asi na první dojmy mohlo být vše, už tak jsem delší, než jsem původně chtěl, ale o nové A110 se prostě v holých větách vyjadřovat nebudu nikdy. Nejde to. Renault odvedl dokonalou práci, opět dokázal, že je jednou z mála značek, co nezapomněla stavět AUTA. Lepší návrat Alpiny není možný, nová A110 je dokonalá, budete ji totiž milovat i se všemi nedokonalostmi. 

Legenda je zpět, lepší než kdy dřív.

 

Za volantem:

 

Bublání výfuku:

Technické parametry:

 

Alpine A110 Premiere Edition
Rok: 2017
Typ paliva: Benzín
Typ motoru: 1.8L 4 válce. 16v
Maximální výkon: 252k @ 6000ot/min
Maximální točivý moment: 320 Nm
Architektura Motor uprostřed, pohon zadních kol
Převodovka: 7 rychlostí DCT (dvouspojková), mokré spojky
Prázdná hmotnost (DIN) 1103 kg
Poměr výkon/hmotnost 228k/tuna
Rozměry 4178/1798/1252 mm (d/š/v)
Rozvor 2419 mm
Rozchod kol (vepředu) 1556 mm
Rozchod kol (vzadu) 1553 mm
Podvozek
přední náprava
zadní náprava
Dvojitá ramena
Dvojitá ramena
Brzdy
přední
zadní
4 pístkové, pevný třmen
320 mm
1 pístkové, plovoucí třmen
320 mm
Aerodynamika Cd*A: 0.621 m²
Cd: 0.32
Palivová nádrž: 45 l
Kapacita zavazadlového prostoru 100 l zadní

96 l přední

Kola a pneumatiky 205/40R18 (vepředu) – 235/40R18 (vzadu)
Max. rychlost:* 250 km/h
 0 – 100kmh: 4.5 s
Spotřeba (kombinace NEDC): 6.2 l/100km
Kola a pneumatiky <140 g CO2/km
* Elektronicky omezena

 

 

Fotogalerie:

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *