Pravidelným čtenářům Renault News určitě neuniklo, že sem tam zabrousíme do statistik prodejů a přinášíme prodejní čísla jednotlivých modelů. Ty pochází z celoevropského trhu, české údaje si Svaz dovozců automobilů střeží a nabízí je pouze za poplatek. V dnešním článku se tedy podíváme trochu podrobněji na celkovou modelovou paletu a shrneme si, který model se prodává dobře a který hůř. Překvapením možná budou čísla u modelů, které již pomalu končí výrobní proces. Více se však dočtete níže v našem článku.
Nová strategie v nelehké době
Renault se v posledních letech změnil. Nabídl novou strategii, nový designový jazyk, který aktuálně prochází s modely Mégane a Talisman postupným vývojem. V roce 2012 přišel na trh první model, který vzešel z díly Laurence van den Ackera – Clio. To přišlo v poměrně nelehké době. Všudy promítaná ekonomická krize způsobila rapidní propady prodejů v celé Evropě. Do té doby se v letech 1990 – 2011 pohybovaly celkové prodeje v průměru na hodnotě 1 366 519 kusů. V roce 2012 se však prodalo 818 598 kusů (cca – 250 tisíc vozů v porovnání s rokem 2011). Na starém kontinentě Renault zabírá tržní podíl 6,74% za rok 2014.
TWINGO III 2014
Tento zástupce segmentu minivozů má nejlepší léta za sebou. Není to v žádném případě jeho vinou, naopak nové Twingo ukázalo, že umí v tomto „omezeném“ segmentu přijít s něčím novým. Zvyklosti zákazníků se mění a s ním o zájem o tento segment. Ještě v roce 2011 se prodalo přes 130 tisíc modelů Twingo v předchozí generaci. O dva roky později (2013) se prodalo už jen přes 78 tisíc! Aktuální generace posunula prodané kusy zase zpět mírně nahoru.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 6 351 | 7 397 |
ÚNOR | 4 350 | 10 121 |
BŘEZEN | 8 482 | 10 124 |
DUBEN | 5 789 | 8 441 |
KVĚTEN | 5 726 | 6 362 |
ČERVEN | 7 533 | 10 764 |
ČERVENEC | 4 162 | 5 338 |
SRPEN | 5 339 | 5 173 |
ZÁŘÍ | 11 227 | 8 494 |
ŘÍJEN | 7 993 | |
LISTOPAD | 7 413 | |
PROSINEC | 7 209 | |
81 574 ks |
CLIO IV 2012 (fáze 2: 2016)
Zatímco všechny modely vykazují kolísavé prodejní čísla, Clio je stálice. Jeden ze stěžejních modelů si daří držet svou pozici mezi nejprodávanějšími vozy napříč segmenty. Renault je na tento model náležitě pyšný a jeho stabilní pozici a spokojenost potvrzuje fakt, že fáze 2, která se nezadržitelně blíží bude pouze drobnou úpravou do aktuálního designového jazyka. Zde tedy neplatí, že pouze hranatý a strohý design nezestárne a vydrží na věky. Sázka na líbivé a dynamické tvary se zde očividně vyplatila. Clio aktuálně obsahuje několik verzí výbav. Od luxusní Initiale Paris, která zahrnuje například bixenonové světlomety s LED denním svícením, přes otřejší GT po sportovní R.S. a R.S. Trophy 220k.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 21 378 | 22 111 |
ÚNOR | 20 955 | 21 484 |
BŘEZEN | 32 387 | 36 410 |
DUBEN | 26 037 | 30 061 |
KVĚTEN | 26 792 | 24 290 |
ČERVEN | 34 496 | 30 489 |
ČERVENEC | 23 357 | 22 540 |
SRPEN | 14 539 | 17 985 |
ZÁŘÍ | 26 757 | 24 273 |
ŘÍJEN | 26 172 | |
LISTOPAD | 21 159 | |
PROSINEC | 25 594 | |
299 623 ks |
CAPTUR 2013
Ačkoliv Renault takovéto srovnání nemá rád, tak Captur nahrazuje v modelové nabídce předchozí Modus, který měl nabídnout výhody MPV a malého vozu. Jak byl Modus málo úpěšný, tak Captur si to vše vybral i s úroky. První vstup Renaultu do neobjeveného segmentu crossoveru vyšel na jedničku. I dnes po třech letech je z Renaultu slyšet nadšení nad prodejními čísly. A hlavně, je to první model, který začal zákazníky učit připlácet za lepší výbavy. Většina dnes prodaných vozů má lepší výbavu a příplatkové stylingové prvky.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 11 881 | 14 729 |
ÚNOR | 11 198 | 13 794 |
BŘEZEN | 17 870 | 23 340 |
DUBEN | 13 427 | 16 103 |
KVĚTEN | 11 686 | 15 151 |
ČERVEN | 20 797 | 23 848 |
ČERVENEC | 13 318 | 14 134 |
SRPEN | 7 472 | 8 881 |
ZÁŘÍ | 13 941 | 17 852 |
ŘÍJEN | 13 899 | |
LISTOPAD | 13 985 | |
PROSINEC | 15 327 | |
164 801 ks |
MÉGANE III 2008 (Fáze 2: 2012, fáze 3: 2014)
Důležitý model, zástupce nižší střední třídy aktuálně prochází generační obměnou. Již na jaře nahradí aktuální třetí generaci nová, postavená na nové platformě CMF s novými motory a technikou, kterou si Renault držel jen pro vyšší třídy. Podíváme-li se na onen zlomový rok 2011, prodalo se přes 251 tisíc kusů. Následující rok 2012 skončily prodeje těsně pod 200 tisíci prodanými kusy. Ačkoliv výběhový model, který postupem času přišel o prvky výbavy, které byly v menšině (bixenony jsme Renaultu stále neodpustili), přesto se daří i po sedmi letech končit s číslem přesahující 135 tisíc. Nástupce bude muset v prodejích zastoupit jak verze coupe, C.C. tak u nás populární „okleštěnou“ verzi Generation, které skončí bez náhrady. Každopádně, je zajímavé sledovat prodejní čísla, kdy se v samém závěru výroby podařilo díky limitovaným verzím Limited a cenovým zvýhodněním překonat v prodejích loňský rok.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 7 896 | 8 445 |
ÚNOR | 8 641 | 9 396 |
BŘEZEN | 14 883 | 16 217 |
DUBEN | 12 073 | 12 551 |
KVĚTEN | 10 447 | 11 400 |
ČERVEN | 18 098 | 14 462 |
ČERVENEC | 11 160 | 9 032 |
SRPEN | 6 052 | 6 155 |
ZÁŘÍ | 11 112 | 9 021 |
ŘÍJEN | 12 885 | |
LISTOPAD | 10 422 | |
PROSINEC | 11 537 | |
135 206 ks |
FLUENCE 2009 (fáze 2: 2013)
Když Renault u druhé generace modelu Mégane přemýšlel co s málo prodávaným sedanem, volba padla na oddělení a vytvoření samostatného modelu. Ten vychází z korejského Samsungu SM3 a dodávky na náš trh zajišťuje turecká továrna v Burse. Technicky je Fluence bližší druhé generaci Mégane než aktuálně končící třetí generaci. Renault zkrátka potřeboval někde ušetřit a technika druhé generace přišla vhod (ostatně posloužila i v případě verze Mégane Generation). Prodejní čísla nejsou bůhví jak dobrá. Fluence ač je v česku nesmírně populární, v dalších krajinách díru do světa neudělal. Prodané kusy jsou spíše na stovky a vrchol prodejů znamenal 15 623 kusů v druhém roce prodejů. Poté šly čísla dolů. Nutno však dodat, že tento sedan je nabízen jen na některých trzích v Evropě. Zajímavá verze přišla v roce 2011, kdy Renault tomuto vozu vdech elektrický motor a společně se společností Better Place slibovali síť dobíjecích a výměnných stanic na baterie. S dojezdem 160 km a velikostí se jednalo o zajímavý projekt. Bohužel právě díky krachu společnosti Better place zůstal projekt nenaplněn a stál málem osud celé divize Z.E., která přišla v průběhu výroby o strategického partnera a s problémy se potýká dodnes.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 522 | 680 |
ÚNOR | 441 | 421 |
BŘEZEN | 523 | 468 |
DUBEN | 462 | 379 |
KVĚTEN | 542 | 470 |
ČERVEN | 626 | 419 |
ČERVENEC | 597 | 677 |
SRPEN | 383 | 264 |
ZÁŘÍ | 258 | 156 |
ŘÍJEN | 397 | |
LISTOPAD | 292 | |
PROSINEC | 422 | |
5 465 ks |
KADJAR
Aktuální novinka, kterou jsme nedávno testovali (test zde) má zatím velice krátký životní příběh.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 0 | |
ÚNOR | 0 | |
BŘEZEN | 0 | |
DUBEN | 40 | |
KVĚTEN | 1 768 | |
ČERVEN | 5 279 | |
ČERVENEC | 4 004 | |
SRPEN | 3 600 | |
ZÁŘÍ | 6 135 | |
ŘÍJEN | ||
LISTOPAD | ||
PROSINEC |
LAGUNA III 2008 (Fáze 2: 2010, fáze 3: 2013)
Zástupce střední třídy, který pomáhal definovat nové standardy v bezpečnosti nevykročil zrovna šťastně. Problém mu způsobila nevalná pověst druhé generace ve fázi 1. Ačkoliv Renault zainvestoval do vývoje a nabídl techniku třetí generace pro facelift druhé generace, tak se pověst nepodařila vylepšit. Když se k tomu připočítaly menší rozměry pro zadní cestující a expresivní vzhled (který Renault měnil na poslední chvíli, více o tom zde), nestal se z tohoto nedoceněného vozu prodejní trhák. Co se však podařilo na plné čáře byla spolehlivost. Renault si použitou a osvědčenou techniku převzal z předchozího faceliftu a dodnes patří aktuální Laguna k tomu nejspolehlivějšímu co Renault nabízí a dlouhodobě se udržuje mezi nejspolehlivějšími vozy v segmentu. Prodejní vrchol nastal hned v prvním roce prodejů, kdy činil přes 90 tisíc prodaných kusů. Poté se čísla pohybovaly okolo 50 tisíc a zahrnovaly tři karosářské varianty (Berline, Estate, Coupe). Přitom v roce 1999 se prodalo nejvíce kusů v historii modelu – přes 199 tisíc ks.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 1 316 | 796 |
ÚNOR | 1 413 | 994 |
BŘEZEN | 2 614 | 1 580 |
DUBEN | 1 855 | 1 024 |
KVĚTEN | 1 257 | 776 |
ČERVEN | 1 858 | 861 |
ČERVENEC | 910 | 453 |
SRPEN | 591 | 209 |
ZÁŘÍ | 954 | 426 |
ŘÍJEN | 1 278 | |
LISTOPAD | 823 | |
PROSINEC | 1 150 | |
16 019 ks |
SCÉNIC III 2009 (fáze 2: 2013)
Dostáváme se zase k o něco lepšímu příběhu. Zřejmě vlivem klesajícího zájmu o tento segment vozů se pohybovaly prodejní výsledky aktuální třetí generace, která svého nástupce představí na jaře 2016 (v krátké i grand verzi), na třetině původních čísel. V době své největší slávy, tj. okolo milénia se podařilo Renaultu prodat přes 300 tisíc kusů tohoto oblíbeného MPV.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 6 318 | 7 426 |
ÚNOR | 8 423 | 8 559 |
BŘEZEN | 12 050 | 12 533 |
DUBEN | 10 180 | 11 756 |
KVĚTEN | 9 942 | 8 744 |
ČERVEN | 14 498 | 13 451 |
ČERVENEC | 8 850 | 8 068 |
SRPEN | 4 502 | 4 157 |
ZÁŘÍ | 9 411 | 8 237 |
ŘÍJEN | 10 101 | |
LISTOPAD | 7 373 | |
PROSINEC | 8 375 | |
110.023 ks |
KOLEOS 2007 (fáze 2: 2011)
První vstup do segmentu SUV dopadl pro Renault rozpačitě. Zkombinoval špičkovou techniku 4×4 od Nissanu s variabilitou sobě vlastní, jen ten design pozapomněl někde v Koreji. Stejně jako model Latitude se jednalo o vůz vyvinutý a vyrobený korejskou verzi Renaultu – Samsung. Bohužel je to ve voze všude vidět. Změť tlačítek od Nissanu, Renaultu, logika ovládání odlišná od klasických Renaultů. Prodeje nebyly nijak valné, přesto si však začal nacházet vé zákazníky, kteří pod lehce kontroverzní slupkou začali nacházet kvality vozu. To přimělo automobilku uvažovat o nástupci a ten by se měl představit ještě do konce roku. Velikostně však povyroste, stejně jako v případě Kadjaru se bude jednat o dvojče Nissanu, tentokrát X-Trailu. Vrchol prodejů nastal v roce 2009 kdy se prodalo 21 765 kusů.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 906 | 1 459 |
ÚNOR | 1 011 | 833 |
BŘEZEN | 669 | 616 |
DUBEN | 396 | 343 |
KVĚTEN | 403 | 312 |
ČERVEN | 587 | 417 |
ČERVENEC | 764 | 154 |
SRPEN | 293 | 105 |
ZÁŘÍ | 521 | 186 |
ŘÍJEN | 669 | |
LISTOPAD | 641 | |
PROSINEC | 558 | |
7 418 ks |
ESPACE IV a V
Vlajková loď značky po třiceti letech přišla s radikálně odlišnou koncepcí a stejně jako tehdy i dnes je revoluční. Ve statistice prodejů je za loňský rok předchozí generace, která vydržela na trhu neuvěřitelných dvanáct let. Aktuální pátá generace se začala prodávat v dubnu (u nás a dalších krajinách v květnu) letošního roku. Což je také vidět na přiložených číslech. Renault NEWS měl možnost nového Espace vyzkoušet hned z kraje prodeje. Jeho test si můžete přečíst zde.
2014 | 2015 | |
LEDEN | 586 | 121 |
ÚNOR | 687 | 124 |
BŘEZEN | 843 | 552 |
DUBEN | 771 | 1 174 |
KVĚTEN | 524 | 1 655 |
ČERVEN | 733 | 3 041 |
ČERVENEC | 704 | 2 355 |
SRPEN | 322 | 1 281 |
ZÁŘÍ | 522 | 2 252 |
ŘÍJEN | 749 | |
LISTOPAD | 345 | |
PROSINEC | 188 | |
6 974 ks |
Jsou pro Vás prodané kusy překvapující? V čem? Napište nám o tom do diskuze nebo na facebook!
——-
Zdroj dat: left-lane.com/
Grafika: Renault a RN