1.7Blue dCi – jak jezdí střed naftové nabídky?

Něco málo k motoru obecně

Ve vrcholném období NEDC éry (2015-2017) to vypadalo, že extrémní downsizing bude jediná budoucí cesta. Renault proto vsadil u všech svých velkých modelů na 1.6dCi ve verzi 130k případně špičkové provedení s twinturbem a 160k. Třebaže obě motorizace nejely vůbec špatně, dařilo se držet ve velmi dobrých mezích i spotřebu, v praxi se zjistilo, že zejména u velkého Espace produkuje motor často provozovaný mimo své efektivní pásmo nadlimitní emise ostře sledovaného oxidu dusíku. Na jeho redukci se zde navíc použila technologie LNT filtru, který za studena prostě nefungoval. Pro WLTP éru bylo potřeba motor zásadně přepracovat. Nové je vlastně úplně vše, navýšení objemu se neudálo jen prodloužením zdvihu, ale změnilo se i vrtání, což s sebou nese zásadní konstrukční změny na bloku motoru.

Ona to vlastně není jedna sedmička, ale klidně bychom jej mohli nazývat jedna osmičkou. Zdvihový objem je totiž přesně 1749 ccm, takže by to s čistým svědomím Renault mohl takto nazývat (když už Mercedes značí 1.33TCe jako 1.4…). Motor obsahuje snad všechny nejmodernější technologie ve světě dieselů. Ačkoliv mu za základ posloužil starý známý 1.6dCi R9M, je zde všechno jinak. Tento diesel bude důležitý pro běžné zákazníky.

V modelech Megane IV bude sloužit jako jediná cesta k silnému dieselu, bude zde nabízen výhradně s EDC. U Scenicu IV půjde dokonce o jediný diesel v nabídce, ve slabší verzi bude nahrazovat 1.5dCi a v silnější 1.6dCi 160k. Obou výkonových verzích bude nabízen s manuálem i EDC. V případě Kadjaru bude si v nabídce zachován 1.5Blue dCi, ale 1.7Blue dCi bude jedinou cestou k pohonu 4×4, k dispozici výhradně s manuálem. U Talismana pak nahradí jak základní 1.5dCi tak slabší 1.6dCi, navíc bude jedinou možností jak získat naftového Talismana s manuální převodovkou. Na rozdíl od předchozích 1.6dCi zde totiž nebude kombinován s EDC. Existuje skupina zákazníků, pro které toto může být výhodou.

 

Nahrazuje 1.5dCi K9K 110k
1.6dCi R9M 130k i 160k
Kód motoru R9N
Konfigurace R4/16V
Pohon rozvodu Řetěz
Materiál bloku/hlavy Litina/Hliník
Převodovky 6MT PK4
6EDC DW6
Emisní systémy Katalyzátor + FAP + SCR (adblue)
Vstřikování Přímé, 2000barů
Objem (cm3) 1 749
Vrtání x zdvih 80×87
Kompresní poměr 15.2:1
Výkony (k) 120, 150
Točivé momenty (NM) 300, 350
K dispozici v Megane, Scenic, Kadjar, Talisman

 

Hlavní inovace 1.7Blue dCi:

  • krátké sání s vodou chlazeným intercoolerem
  • vyšší tlak vstřikování
  • regulace turbodmýchadla prostřednictvím elektrického aktuátoru
  • ve všech verzích vždy jednoturbová konfigurace
  • rozsáhlé použití DLC materiálu pro snížení vnitřního tření
  • AdBlue ve všech verzích
  • zcela nové vstřikovače pracující s tlakem 2000 barů
  • u všech verzích se pojí s nejlepší manuální převodovkou co Renault má – tříhřídelová PK4 (montuje se i do Meganu R.S.). U Scenica a Megana je pak nabízen i šestikvalt EDC (Talisman i Kadjar jen s manuálem)
  • výkon 110kW dosahuje už při 3500ot. (2.0dCi 110k při 4000ot.)
  • točivý moment 340Nm dosahuje už při 1750ot. (2.0dCi 340Nm při 2000ot.)
  • přepracovaná hlava vč. uspořádání ventilů – ty jsou není párovány tradičně. Vepředu sací vzadu výfukové.

Jak jezdí?

Po cca 70km testovací jízdě mám k motoru dvě zprávy. Jednu dobrou, jednu špatnou. Ta dobrá je, že je to jízdním projevem fakt skvělý střed nabídky. Ta špatná je, že má motor poněkud jadrnější zvukový projev. To ostře kontrastuje s předchozí 1.6dCi, která dodnes platí za zřejmě nejtišší a nejkultivovanější diesel co jsem kdy slyšel. Měl jsem možnost vyzkoušet novinku hned ve dvou vozech bezprostředně po sobě.

Scenic 1.7Blue dCi 150k 6MT:
Jede opravdu výborně. Pro Scenica je to optimální motorizace, do které by člověk vůbec neřekl, že má v papírech zrychlení na stovku za nehezkých 12,4s. Ospalým dojmem totiž opravdu nepůsobí! Není to vyložený trhač asfaltu, ale pro rodinné MPV nabízí nadprůměrnou dynamiku. Je to zkrátka motor, který pojede pořád skvěle, ikdyž jej naplníte lidmi a zavazadly až po střechu. Cítíte zde výkonovou rezervu což s předchozí 1.6dCi 130k tak úplně nebylo.

Opravdu velká věc je však reakce motoru na plyn. Díky vodnímu intercooleru a kraťoučkému sání má totiž motor takřka okamžitou reakci na plyn, stejně jako nová 2.0Blue dCi. Tohle jsem dosud nikdy u žádného dieselu nezažil. Chcete zrychlit, šlápnete na plyn a motor na povel okamžitě reaguje. Bezprostředně, ihned. Až při jízdě s tímto motorem mi došlo jak velká prodleva v reakci na plyn u tradičních dieselů s konvenčním intercoolerem je. Člověk si na to zvykl a vůbec mu to nepřijde, 1.7Blue dCi se však začne sbírat tak rychle, že jsem z toho byl paf. Holt nová doba ve svém nejlepším světle. Motoru vůbec nevadí ani brutální podtočení. Neslyšel jsem ani náznak dunění utrápeného dieselu v nízkých otáčkách. Ikdyž jsem na okresce nechal čtyřku spadnou na cca 1300ot. šlápl jsem na plyn a motor se začal okamžitě sbírat. Rádce sice radil podřadit, ale nebylo to nutné. Motor to vytáhl navíc bez otřesného dunění. Tohle se fakt povedlo a jde asi o nejzásadnější uživatelský přínos proti předchozí 1.6dCi, která do cca 1800ot. nepředvedla prakticky nic, trpěla obludně mrtvým spodním pásmem. Když se naopak dostala do otáček naráz zabrala jak lokomotiva, scházela zde plynulost. Bylo nutné naučit se pracovat s plynem.

Nevýhodou je jednoznačně zvukový projev motoru. Ve Scenicu, kde je motor umístěn částečně pod palubkou je v kabině slyšet tak nějak neustále. Člověk by namítl, že je to diesel, že je to přece normální. Jenže předchozí 1.6dCi doslova excelovaly v kultivovaném chodu. Byly to nejtišší diesely co jsem kdy zažil. Po zahřátí zněly i venku na volnoběh opravdu „jako benzín“. To u 1.7Blue dCi bohužel není. Motor má zemědělštější zvukový projev. Jestli za to může snížená teplota spalování kvůli emisím, nebo vyšší tlak vstřikovačů to bohužel netuším. Ale po zkušenostech s předchozí 1.6dCi mě to zkrátka nemile překvapilo.

 

Talisman 1.7Blue dCi 150k 6MT
Nový motor tvoří opravdu zlatý střed nabídky tohoto velkého Renaultu. Protože je od kabiny umístěný dál a celkově patří Talisman mezi nejlépe odhlučněné Renaulty, neproniká nevábný zvukový projev motoru do kabiny tak výrazně jako u Scenica. Při běžné jízdě jej téměř neslyšíte, znatelněji se ozve až v otáčkách.

Jestliže u Scenicu byl jeho dynamický projev „tak akorát“, v Talismanu mi přišel mnohem dravější. Svůj podíl na tom má nepatrně kratší zpřevodování a evidentně i jiné naladění řídíc jednotky. U Scenica bylo vidět, že když se motor krásně rozeběhl a pořádně zatáhl, prakticky ihned jsem cítil drobné omezení tahu. Jako kdyby jednotka motor v nejlepším trochu stáhla, zřejmě u velkého MPV myslí na emise až v první řadě. U mnohem aerodynamičtějšího a lehčího Talismana (ano, Talisman opravdu váží o cca 200kg méně než Grand Scenic) se toto nedělo. Žádnou regulaci tahu jsem zde neregistroval. Motor šel krásně za plynem a nevídaná pružnost motoru díky moderním technologiím ani nenutí člověka tolik řadit, takže manuál není nijak protivný. Využitelné spektrum otáček je zde mnohem širší než jak z dieselů běžně známe.

Velkou otázkou je spotřeba, oba vozy mi po zkušební jízdě vykázaly průměr cca 7,3l – 7,6l. To není úplně skvělá hodnota, ale je potřeba myslet na to, že jsem se s tím nemazlil a zkoušel dynamiku víc než důkladně. Nevyvozuji z toho žádné závěry, spotřebu otestuji zevrubněji při klasickém testu. I zde se však nemohu ubránit vzpomínce na 1.6dCi. Je totiž ještě jedna oblast, kde motor kromě tichého a kultivovaného projevu exceloval – spotřeba. Nepamatuji, že bych se se Scenicem 1.6dCi někdy dostal nad 7l. Dokonce drží dlouholetý rekord našem žebříčku spotřeby. Ani když jsem jej „trápil“ při testu. Jenže holt 1.6dCi skončil kvůli neplnění emisí, 1.7Blue dCi je moderní a opravdu čistý diesel… Spotřeba tedy asi bude vždy o něco vyšší než u jednašestky.

 

Graf průběhu

Líbilo se:
– nevídaná pružnost díky okamžité reakci na plyn, široké spektrum využitelných otáček
– příjemná dynamika u Scenica
– výborná dynamika u Talismana
– skvělé zpřevodování
– výborná manuální třihřídelová převodovka PK4
– u Talismana jediná možnost jak mít manuál i u Initiale Paris – pro jistou okrajovou skupinu zákazníků výhoda (bohužel už není k dispozici)
– u Talismana jde o nejlevnější diesel, ačkoliv je svou dynamikou rozhodně nadprůměrný – tip na solidní služební vůz

Mohlo být lepší:
– jadrnější zvuk motoru i po zahřátí
– hlučnost u Scenica proniká do interiéru (u 1.6dCi tohle nebylo)
– u Talismana jen s manuálem
– pravděpodobně vyšší spotřeba než u předchozí 1.6dCi

3 thoughts on “1.7Blue dCi – jak jezdí střed naftové nabídky?

  1. Ako moze jazdit v Scenic 1.7Blue dCi 150k jazdit skvele, ked pri vyjazde na dialnicu zrychluje za 12,4 s a pritom starsi Scenic s 81kw 1.5 dCi zrychloval za 11,5 s? To uz je take hranicne.

    A k tej spotrebe neviem co dodat, ked verzia s mocovinou by mala mat nizsiu spotrebu, ale asi nema 🙂 Aspon snad nebude taky skodlivy.

    1. No ty papírové hodnoty jsou pro mě naprosto nepochopitelné. Nerozumím tomu, nechápu to. To auto totiž jede úplně normálně. Když sešlápnete plyn, krásně tlačí do sedačky, absolutně nepůsobí slabým nebo ospalým dojmem. Když najedete na dálnici a šlápnete na plyn, krásně to zrychluje.

      Proto jsem vůbec nepochopil ty parametry zrychlení. Auto tak totiž vůbec nejezdí. Co se týče spotřeby, berte to s rezervou. Je to z testovacího okruhu, kde jsem autu opravdu „nakládal“, abych ho otestoval. Počkejme si na klasický týdenní test.

  2. Může mi někdo říct, k čemu u Renaultu slouží ta bílá část na vzduchovém vedení k airboxu? Je hezky vidět na úvodní fotce v pravé části. Mám to na autě také, ale nepřišel jsem na účel k čemu to slouží. Děkuji

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *