2.0Blue dCi – jak jezdí naftových 200k?

Hned na začátek musím k tomuto motoru prohlásit:

„Tohle tady mělo být od počátku!!“

Něco málo k motoru obecně

Nový M9R není další evolucí původního 2.0dCi. Renault to takto sice sám prezentuje a já moc nechápu proč. Jako kdyby se styděli, že je motor zcela jiný. Dle dostupných informací totiž vychází z bloku 2.3dCi a má zcela novou hlavu. Původu ve 2.3dCi totiž odpovídá velikost pracovního prostoru válce. Tento klíčový parametr je zde jiný než u předchozí generace 2.0dCi. Nový Blue dCi má zdvihový objem 1997ccm (vrtání zdvih 85x88mm), původní dCi má 1995ccm (84x90mm).

Po naftovém dvoulitru volali velmi hlasitě zákazníci Talismanů a Espaců. Absence této motorizace měla zcela nepochybně negativní dopad na prodeje těchto vrcholný modelů. Ve vyšších segmentech se agresivní downsizing neodpouští, Renault už to ví.

Nahrazuje 1.6dCi R9M 160k
2.0dCi M9R
Konfigurace R4/16V
Pohon rozvodu Řetěz
Materiál bloku/hlavy Litina/Hliník
Převodovky 6EDC DW6
6MT PF6 (Trafic)
Emisní systémy Katalyzátor + FAP + SCR (adblue)
Vstřikování Přímé, 2500barů
Objem (cm3) 1 997
Vrtání x zdvih 85×88
Kompresní poměr 15.1:1
Výkony (k) 160, 200
Točivé momenty (NM) 360, 400
K dispozici v Talisman, Espace, Trafic

Hlavní inovace 2.0Blue dCi:

  • krátké sání s vodou chlazeným intercoolerem
  • regulace turbodmýchadla prostřednictvím elektrického aktuátoru se snímačem rychlosti rotoru
  • velmi vysoký tlak vstřikování 2500 barů (pro srovnání předchozí 2.0dCi pracovala s tlakem 1600 barů)
  • rampa Common Railu je nyní schovaná pod akustickým krytem
  • rozsáhlé použití DLC materiálu pro snížení vnitřního tření
  • řetěz se sníženým třením
  • ve všech verzích vždy jednoturbová konfigurace. Twinturbo by se díky emisním systémům nevešlo.
  • zcela nová hlava vč. uspořádání ventilů – ty jsou není párovány tradičně. Vepředu sací vzadu výfukové.
  • ocelové písty
  • AdBlue ve všech verzích
  • v osobních modelech ve všech verzích vždy s EDC (manuál jen u Trafica)
  • 146kW při 3500ot. (1.6dCi 160k dosáhlo 118kW při 4000ot.)
  • 400Nm při 1750ot. až do 3500ot. (předchozí 2.0dCi 180k v Lagunách 3 dosahovalo 400Nm až při 2000ot., 1.6dCi 160k mělo 380Nm při 1750ot.)
  • EGR bypass není veden samostatnou trubičkou vedle hlavy, ale nově tunelem v hlavě samotné – pomáhá tak rychlejšímu ohřívání motoru

Konstrukce 2.0Blue dCi 200k:

 

Jak se s Talismanem Blue dCi 200k jezdí?

Nebudu chodit kolem horké kaše. Ano, toto je ta suverénní motorizace, která z Talismana udělá vládce levého pruhu. Motor, na který zákazník tak dlouho čekal, až bohužel skončil u konkurence. Zajímavé je, že v režimu Comfort se neprojevuje nijak extra dynamicky. Až by si jeden řekl, že čekal od 200k trochu víc. Přepněte jej však do režimu Spor a motor vás nenechá na pochybách o svém suverénním výkonu. Cítím z toho snahu jít emisím vstříc a v režimu Comfort zbytečně neprovokovat k ostré jízdě. Zhruba do 2000ot. se motor projevuje zátahem podobným jako u předchozí 1.6dCi 160k. Ovšem při vyšších otáčkách se už nůžky rozvírají přímo brutálně. Tam kde 1.6dCi zatahovala ve vyšších rychlostech už jen velmi vlažně, 2.0Blue dCi tlačí do hyperkomfortních křesel Talismanu s razancí hodnou auta za milion Kč. 200kmh dosahuje tato motorizace až nevídaně snadno.

Jestli se mi na 1.6dCi 160k něco líbilo byly to dvě věci. Superkultivovaný a tichý zvukový projev a fantastická pružnost daná dvěma kaskádově uspořádanými turby. Malé turbo táhlo krásně od volnoběhu, velké se s absolutní plynulostí v tahu ujalo práce ve vyšších otáčkách. Tohle bylo velmi příjemné a nabízelo to pružnost do té doby u dieselů takřka nevídanou. 2.0Blue dCi je v jedné oblasti horší, v druhé výrazně lepší. Horší je bohužel zvukový projev. Stejně jako 1.7Blue dCi je motor trochu jadrnější, kultivovanosti 1.6dCi ani po zahřátí nedosahuje. Ovšem pružnost? Ta je neskutečná. Nevěřil bych, že diesel co doluje 200k a 400Nm z jednoho turba bude umět být takto pružný! Dříve takové parametry smrděly brutálně mdlým spodním pásmem, pak zátahem, který kolem 2000ot. lámal krky, a pak zase rychlým uvadnutím. Alespoň tak tomu bylo i u 2.0dCi 180k, která produkovala rovněž 400Nm. 2.0Blue dCi je v tomto přímo fantastický. Díky krátkému sání s vodním intercoolerem, mnohem přesnější regulaci turbodmýchadla elektrickým aktuátorem a snímačem otáček lopatek turba nabízí opravdu okamžitou reakci na plyn. Dotknete se plynu a motor začne okamžitě pracovat. Ihned! Tohle jste nikdy u žádného dCi nezažili. I když motor podtočíte pod 1500ot. šlápnete mírně na plyn (tak, aby automat zbytečně nepodřadil) začne se auto hned sbírat a zrychlovat. A co je neuvěřitelné – zcela bez otřesného dunění, tak typického pro podtočený diesel. Tuhle vlastnost má 2.0BdCi společnou s 1.7BdCi, akorát u dvoulitru je zátah pochopitelně příjemnější. Předjíždění a dálniční stíhací jízda vás s 2.0BdCi bude bavit.

Zajímavé je, že na testovací trase mi 2.0BdCi ukázal o litr lepší průměr než 1.7BdCi. Ano, okruhy byly vždy jiné, ale 2.0BdCi jsem taky hnal mnohem MNOHEM víc. Přesto jsem v Talismanu dosáhl průměru kolem 6,7l.

Líbilo se:
– excelentní pružnost díky okamžité reakci na plyn
– výborná dynamika prakticky neustále (režim SPORT)
– skvělé zpřevodování
– zřejmě bude pěkná spotřeba (prověřím až v testu)
– motor se kterým se Talisman vyrovná či i překoná konkurenci
– ačkoliv není motor samotný zrovna tichošlápek, je v Talismanu výborně odhlučněný a nepřenáší ani vibrace
– nezná dunění

Mohlo být lepší:
– bohužel není nejlevnější (oproti 1.7BdCi 150k je dražší o 100 000Kč ve stejné výbavě – ikdyž 1.7 je s manuálem a 2.0 s EDC)
– 1.6dCi byl akusticky kultivovanější

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *