Měňte olej v převodovkách!

O tom, že je potřeba zkrátit intervaly výměny oleje v motorech na polovinu jsou plná diskuzní fóra. Každý kdo se o auta zajímá a má k nim vztah se tím také řídí. Bohužel v pozadí zájmu zůstávají převodovky. Ty moderní automatické dvouspojkové EDC už alespoň mají většinou předepsaný interval pro výměnu oleje (informujte se u svého dealera, který vám prozradí kdy byste měli u svého EDC měnit olej). V případě manuálních převodovek však u Renaultu bezvýhradně platí okřídlené – „doživotní náplň“. Ano, pokud kupujete vždy nová auta a po ujetí 100 000km je měníte, asi vás tento článek nemusí zajímat.

Pro tzv. druhé majitele je však tento text více než aktuální. Právě po nájezdu cca 100 000km by bylo dobré měnit náplň v manuálu poprvé. Tedy ihned po koupi takovéto zánovní ojetiny by si nový majitel měl v rámci prvního servisu nechat vyměnit olej v převodovce. A jaký interval dodržovat nadále? Jelikož není nic předepsáno výrobcem, asi záleží na tom kolik ročně najezdíte a jak svůj vůz provozujete. Kdo lítá po dálnicích velké kilometry a většinu roku provozuje svůj vůz na nejvyšší rychlostní stupeň při ustálené dálniční rychlosti, ten nebude muset měnit tak často. Auto co jezdí převážně město/okresky a tedy řadící páka několikrát denně vymetá celou kulisu, tam bych byl s výměnou oleje přísnější. Někteří mechanici uvádějí jako rozumný interval 60 000km. Já osobně u svých aut postupuji jinak. Převodový olej je tak levný (1l cca 250Kč), že nevidím žádný důvod, proč bych neměl náplň převodovky měnit jednou ročně (v mém případě nějakých 30 000km).

Čím častěji se řadí, tím častěji se namáhají bronzové synchronizační kroužky, které se postupně brousí a kontaminují olejovou náplň drobnými bronzovými šupinkami. Výsledný maglajz vydírá ložiska, negativně ovlivňuje pohyb přenosových kol při řazení a celkově vede ke zkáze převodovky. Paradoxem je, že větší kovové úlomky či případný ocelový prach, který se vytvoří třeba když řadíte tak špatně, že lidově tzv. počítáte zuby, se zachytí na magnetu uvnitř převodovky. Další příčina degradace oleje je vlhkost. Tak jako všude kde dochází ke změně teploty vůči okolnímu prostředí dochází i v převodovkách ke kondenzaci vlhkosti.

Když jsem dosud nikdy neměnil olej v převodovce

V takové situaci je potřeba jej v prvé řadě vyměnit, ovšem tím to nekončí. Převodovka není v oleji uložena celá. V náplni je obvykle trvale diferenciál a spodní hřídele. Horní vstupní hřídel bývá mazána rozstřikem ze spodních hřídelí. Je tedy omývána a proto, když olej měníte, nečistoty, které ulpěly na horní hřídeli či stěnách obalu převodovky v horní části výměna olejové náplně nijak neovlivní. Je proto potřeba absolvovat tzv. proplach. Po výměně oleje ujet aspoň 2 000km, ať se kompletní útroby převodovky smáčí novým olejem a všechny případné nečistoty se mohou vyplavit do nové náplně. Následně provést výměnu oleje znovu a do budoucna držet výměny ideálně jednou za rok či dva (dle toho kolik najezdíte po městě).


RNews.cz neručí za žádné škody způsobené zásahem do vozidla, neneseme žádnou zodpovědnost za aplikaci níže uvedeného postupu. Vše provádíte jen na vlastní zodpovědnost. Olej v převodovce by měl měnit zkušený mechanik. 


Jak postupovat při domácí výměně oleje? 

Nebudu zde sepisovat přesný návod na výměnu oleje, protože se demontáž různých částí u různých modelů liší. Vezmu to tedy obecně:

  1. olej měňte zahřátý! Aspoň 60km projížďka před výměnou je nutností
  2. změřit si výšku auta v místě levého prahu vepředu když je vůz v klidu na vodorovném podkladu
  3. demontovat levé kolo
  4. demontovat kryt pod motorem (třeba u Lagun 2/3 stačí jen v přední části)
  5. demontovat levý podběh
  6. vypustit olej z převodovky (bývá tam stejný šroub jako na olejové vaně motoru vč. stejného měděného těsnění)
  7. vždy instalovat nové měděné těsnění na výpustný šroub!
  8. na heveru spustit auto do přesné výšky jako kdyby mělo kolo – tohle je velmi důležité!
  9. odšroubovat nápustný šroub
  10. do otvoru vložit cca 1,5m dlouhou hadici s trychtýřem, který si drátkem přichytíte třeba za tyčku držící kapotu
  11. pomalu lít olej dokud nepoteče z otvoru ven (neplatí pro převodovku PK6, která potřebuje speciální měrku viz níže)
  12. otvor zašroubovat a vůz zkompletovat

To by byl takový obecný postup v kostce.

Na co si dát opravdu pozor!

  1. je potřeba zachovat absolutní čistotu, do převodovky se nesmí dostat žádná špína
  2. olej z převodovky je potřeba nechat odkapat důsledně
  3. olej by se měl zachytit do nádoby bez ztráty, aby jej bylo možné následně přelít do měrné nádoby a zjistit přesné vypuštěné množství. Pokud se v převodovce nacházelo méně oleje než je předepsáno, je to problém. Může to znamenat buď chybu při předchozí výměně nebo netěsná gufera. Netěsná gufera mohou být příčinou budoucího selhání převodovky. Skříně Renaultu jsou totiž extrémně citlivé na množství oleje. Nesmí se přelít nebo naopak nalít oleje málo, musí jej být přesně předepsané množství. Pokud gufera netěsní, je potřeba to řešit.
  4. při nalévání nové naplně je potřeba dát pozor na nečistoty. Ideální je pořídit trychtýř s filtrem nebo mřížkou.
  5. nenalévat olej do vyheverovaného auta (pokud není zvednuté na dvousloupém zvedáku), zvednutá jedna strana auta totiž způsobí, že do převodovky nalijete více oleje než tam má být což vede ke komplikacím.
  6. pro převodovky Renault by se měl používat výhradně předepsaný olej ELF. Jiné oleje byť stejné specifikace dle zkušeností vedou ke zhoršení řazení a dalším komplikacím.
  7. u převodovek PK6 je potřeba myslet na to, že nalévací otvor není kontrolní. Kdo to neví, převodovku výrazně přelije což je jedna z významných příčin toho proč se PK6tky tak proslavily svou nespolehlivostí.
  8. Kupte si čistič brzd ve spreji (vyšší sprej, k dostání u všech prodejců autodílů). Tento čistič dokonale čistí olejové nečistoty. Vše co umažete od oleje byste měli vyčistit. Převodovka by vůbec měla být zcela suchá. Pokud tomu tak není, doporučuji čističem očistit a při příští výměně oleje ať už v motoru či převodovce zkontrolujte zda došlo k dalšímu úniku a odkud. Motor i převodovka by měly být naprosto suché. Veškeré úniky oleje by se měly řešit, vedou totiž vždy k dalším komplikacím vážnějšího charakteru. POZOR! Čistič je hořlavý, nikdy jej nestříkejte na rozpálený motor či výfuk! 

Kolik oleje má být ve vaši převodovce? 

Typ převodovky Popis Množství oleje Typ oleje – ELF TransElf 
JH3 (5st.) Clio 4, Wind, Laguna 2, Megane 2, Sandero 2,7 NFJ 75W-80
JR5 (5st.) Clio 4, Captur, Wind, Laguna 2, Sandero, Megane 2,3,4, Scenic2, Dokker 2,4 NFJ 75W-80
TL4 (6st.) Clio 4, Captur, Megane 2,3,4, Kadjar, Scenic  2,3,4, Talisman, Dokker, 1,9 NFJ 75W-80
TL8 (6st., 4×4) Duster 1,2 2,1 NFJ 75W-80
PK4 (6st.) Laguna 2,3, Megane RS, Scenic 2,3,4, Espace 5, Talisman 2,4 NFP 75W-80
PK6 (6st.) Laguna 2, Espace 4, 2,2 NFP 75W-80
ND0 (6st.) Megane 2, Scenic 2, 1,8 NFJ 75W-80
ND4 (6st.) Scenic 3,4, Kadjar, Talisman, Megane 3,4, 1,8 NFJ 75W-80
ND8 (6st., 4×4) Kadjar, Koleos 2, 2,0 NFJ 75W-80

Uvedené množství oleje se může u některých modelů se zde zmíněnou převodovkou nepatrně lišit. Vždy si přesné množství oleje ověřte u vašeho dealera přes VIN.

13 thoughts on “Měňte olej v převodovkách!

  1. No nevím. Nyní mám Renault převodovku prvně (dříve jsem měl Škoda, Opel a Fiat) a olej v převodovce jsem neměnil vůbec. Nejvíce toho najezdil Opel. Koupeno od firmy se 180t, do šrotu šel ve 320t po 20ti letech služby (koroze). S převodovkou nikdy nebyl problém. U ostatních aut také ne.
    U Renaulta možná olej preventivně vyměním (má 130t) ale abych ho měnil 1x ročně nebo po 30t? Proč? Ano, neuškodí to ale ničemu to neprospěje.
    A proč dělat nějaký proplach? Jako myslíte, že ten starý olej vypadá jako olej z motoru? Proč myslíte, že nový olej smyje ty případné nánosy? Proč to neudělal rovnou ten starý olej?
    Do převodovky se moc nemá vlhkost jak dostat. Leda častým otevíráním zátky. Teda pokud vše těsní.
    Ono se tady obecně straší se spoustou věcí, co se stane když člověk něco neudělá… Ano, třeba výměna oleje v motoru v kratších intervalech má rozhodně smysl. Ale třeba výměna chladicí kapaliny? Třeba u Zmíněného Opelu jsem ji nikdy neměnil podle intervalu, měnila se jen při výměně rozvodů (180t, 240t, pak už ne). Občas jsem zkontroloval její koncentraci a ukázalo mi to bod mrazu někde mimo stupnici (-30?). I když byly velké mrazy, kapalina nikdy nezamrzla, neobjevily se jakékoli úniky.

    1. Presne tak, olej v manualnej prevodovke som nikdy nemenil a jedno auto sa dozilo v pohode 350 000 km. Ostatne maju len nieco cez 200 000. Zato Renault robi ako jeden z mala prevodovky, kde aj nove auto ma pri radeni kovovy zvuk zadrhavania a potom ich ludia menia po par km 🙂

      Inak u EDC mam pisanu vymenu asi po 100 000 km a tam planujem menit aj trosku skor, ale u manualnej netreba myslim prehanat.

    2. Tento článek není míněný jen na převodovky Renault, ale manuály obecně. Pochopitelně se olej v převodovkách opravdu měnit nemusí, i 300 000km to určitě najede a většina lidí to tak i dělá.

      Kdo však má k autům vztah a chce se o ně starat příkladně, ten se bude řídit článkem. Zlepší se řazení, chod páky a prodlouží životnost převodovky. Mám pocit, že jste článek nečetl pozorně, jinak byste se neptal na věci co v článku zmíněny jsou:
      – 30 000km je moje cesta, ať si to kdekdo nemění vůbec nebo se drží radou 60 000km intervalu.
      – že to ničemu neprospěje? Přečtěte si článek ještě jednou
      – proč dělat proplach? Přečtěte si článek ještě jednou.
      – proč by měl nečistoty smýt olej, který je sám jimi značně kontaminován – viděl jste obrázek starého oleje plný bronzových šupin?
      – do převodovky se pochopitelně vlhkost dostane – je tam vzduch, při rozdílu teplot v něm kondenzuje vlhkost

      Že výměna chladící kapaliny nemá smysl? To je opravdu velmi úsměvné. Že to Váš týraný Opel neabsolvoval, je spíše smutné. Chladící kapalina rozhodně podléhá stárnutí, obsahuje mnoho přídavných látek, které působí jako antikorozní ochrana a udržují chladící kanály motoru ve stále ideální kondici. Není to jen o tom zda kapalina zamrzne či ne.

      Ale ono to je asi o rozdílné filozofii k péči o vůz. Vy na vše kašlete a auto určitě bude jezdit i do vysokých kilometrů. Třeba ne tak dobře, ale to Vám asi vadit nebude. Já volím jiný přístup, chci ať auto stále funguje jako kdyby bylo nové. Proto se starám nad rámec toho co je má povinnost. Olej v převodovce mě vyjde na 500Kč a jeho výměnou strávím příjemné odpoledne, protože mě ta práce baví. Proč bych to tedy autu nedopřál.

      1. Tak jestli je auto vaším mazlíčkem tak chápu, že na něm děláte i věci, které jsou zbytečné, prostě je děláte že vás to baví. To ale nemá s udržováním auta v dobrém stavu nic společného. Já jdu raději s rodinou na výlet.
        Mě stav motoru zajímal a tak jsem si ho se synem před odvozem do šrotu rozebral. Co si myslíte, že jsem tam našel? Nic. Co bych tam asi měl najít? Rozleptanou hlavu od starší chladiní kapaliny? Starší, ne staré, když se dělají rovody, mění se i čerpadlo a použije se nová chladicí kapalina – psaj jsem, že chladicí kapalinu jsem samostatně neměnil. A kam by se asi ty antikorozní látky poděly? Chladicí soustava byla naprosto těsná, nikdy jsem vodu nedoléval.
        Ten motor pracoval až do smrti auta naprosto skvěle. I při 320t km byla spotřeba oleje skoro neměřitelná (za celou dobu neklesla hladina oleje ani na polovinu rozsahu).
        Převodovka je vůči okolnímu prostředí těsná, není to jako u motoru. Je v ní vzduch ale stále ten stejný.
        Vy si svoje auto rozmazlujte (mnohdy s falešným pocitem, že mu nějak extra prospíváte), já svoje auto udržuji v dobrém stavu a věnuji mu péči odpovídající tomu, že je to dopravní prostředek. Jezdím rozumně, netýrám motor natož studený.

  2. Bylo by velmi užitečné článek doplnit i o automatické převodovky Getrag (pardon, dnes už „Magna“), které používá Renault pod obch. názvem EDC.
    Kdysi jsem měl šestistupňový dvojspojkový Getrag alias PowerShift ve Fordu, Ford o tom taky mlčel, já nechal měnit olej co 60.000 km a převodovka se dožila 240.000km, než mi Ford zmizel z očí.
    Teď mám 7DCT300 v Mégane GT, tam se prosím mění olej kdy?

    1. U Meganu GT je dle servisního plánu nutné vyměnit olej v EDC po 6-ti letech či 60 000 km. Vzhledem k ceně celé převodovky či samotných spojek doporučuji zkrátit interval o třetinu (při vyšší zátěži na polovinu).
      Objem oleje u Vaší skříně DW5 je 4 litry, přičemž vypustit a opět napustit lze 3,3 litru.

      1. Opravuji se – interval výměny oleje převodovky je u Meganu GT 1,6 TCe 6 let/90 000 km (nikoliv 60 tkm jak jsem napsal výše).

        1. Podle servisního plánu, který jsem si mezitím dohledal, máte pravdu. Realita je ale horší. Byl jsem při 60.000km „preventivně“ na výměně oleje a filtru. U auta z druhé ruky se prevence vyplatí. Olej, nebo spíš hydraulická kapalina je v orginále téměř bezbarvá a svým způsobem „voní“. To, co vyplachovačka z převodovky vytáhla, ale mělo barvu čaje a dost to páchlo. Navíc chybělo skoro půl litru. Výměna za 5 minut 12, nechat to tak dalších 30.000km by byla jistá vražda této jinak vynikajicí převodovky. Pak věřte servisním intervalům!

  3. A já jsem za tento článek rád, protože mi dnes vytrhl trn z paty. Měnil jsem totiž motorový olej u GS III 1.9dCi a jak jsem se u toho zakecal, omylem jsem vypustil olej z převodovky. Jak jsem si toho všiml, vzpoměl jsem si na tento článek a díky tomu jsem věděl, pro jaký olej mám doběhnout do krámu, kolik ho tak asi budu potřebovat a jak to tam nalít. Takže minimálně z tohoto pohledu jsou zde přínosné informace.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *