Renovace světlometů po 200 000km

Disclaimer 

Než se začnou ozývat hateři a jiní nešťastní lidé, hned dopředu předesílám, že tento článek není reklamou. Za služby pana Smolky jsem si řádně zaplatil a protože jsem z jeho práce opravdu nadšený, moc rád jej doporučím nejen všem renaulťákům, ale i ostatním motoristům. Vždyť světla co svítí tak, že na cestu vidíte a jsou správně seřízená jsou základem pro bezpečnou jízdu v noci.


Bílá tma

Už delší dobu jsem se při nočních jízdách trápil mizerným výkonem bixenonových světlometů Valeo u své Laguny 3 (2013). Světla ještě nebyla v totálně zuboženém stavu, především díky továrnímu dennímu svícení, které u Laguny 3 přes den šetří xenonovou techniku a svítí halogenovými žárovkami. Po 200 000km však bylo znát, že parabola už není v ideální kondici a distribuce světla není homogenní, ale ve svém středu se odráží výrazně méně. Po okrajích tak svítí stále krásně bíle, ovšem před vámi se na cestu promítá jen velmi slabý svit, dal by se označit termínem bílá tma. Při takovém stupni poškození je pak jasné, že ani výměna výbojek za výkonnější (Philips White Vision gen2., Osram Night Breaker Laser) nemůže nijak výrazně pomoci.

Protože s autem lítám velmi často po dálnicích, dalším problémem byly vrypy v krycích plexi. Stovky, možná tisíce hlubších dírek od kamínků. Světla tak působila i vizuálně dosti nevábně. Zašlý vzhled vinou takového počtu vrypů není možné napravit pouhým vyleštěním. Při takovém stupni poškození je potřeba plastový díl zbrousit a nechat znovu nalakovat ochranným UV lakem, aby plast nezačal degradovat právě kvůli působení UV záření.

Co s tím? 

Řešení je v podstatě dvojí. Buď pomůže výměna světlometu za nový, originální Valeo, nebo se stávající nechá renovovat.

V ČR se renovací zabývá řada firem, ovšem jen málokterá to dělá opravdu na špičkové úrovni. Po více než roce hledání se mi podařilo natrefit na opravdového specialistu na světelnou techniku automobilů. Radim Smolka je člověk, který se v oboru pohybuje profesně už spoustu let, zastává pozici procesního inženýra u jednoho z největších výrobců automobilových světlometů v ČR. K tomu všemu má vlastní dílnu, kde renovuje světlomety přesně tak jako by to dělali jejich výrobci, kdyby takovou službu nabízeli.

V jedné klíčové oblasti je však práce Radima Smolky ještě daleko kvalitnější než kdyby šlo o světla nová přímo od Valea. A právě tento fakt rozhodl pro to, nechat si světla renovovat u něj.

Jak to probíhá? 

Celý proces renovace světel trvá týden. Je možné do RS Lighting dovézt celý vůz, nebo samotná světla. Zajímavostí je, že oprava nemá u Laguny 3 vliv na nastavení světlometu. Po renovaci bude světlo svítit ve stejné výšce i šířce jako předtím. Přesto se však doporučuje návštěva regloskopu pro 100% kontrolu a případné doladění.

Co vše se u RS Lighting renovuje:

  1. Krycí plexi se brousí a znovu lakuje ochranným UV lakem
  2. Parabola se kompletně opískuje, aby se odstranila vrstva původního pokovení, následně se nalakuje vypalovacím lakem a znovu pokoví 100% hliníkem
  3. Čočka se vyleští
  4. Světlomet se slepí speciálním lepidlem určeným pro tyto účely a udělá se tlaková zkouška pro ověření těsnosti světlometu

Proč je renovace lepší než nové světlo? 

Pro většinu lidí bude rozhodujícím argumentem cena. Originální Valeo bixenon na Lagunu 3 stojí v autorizovaném servisu 19 270Kč, v druhovýrobě se dá Valeo pořídit za 12 640Kč, oboje vč. DPH. Renovace stávajícího světla v kompletním rozsahu vyjde u RS Lighting na 3 000Kč za kus. To je opravdu dramatický cenový rozdíl. Pro mě osobně však jako hlavní argument pro renovaci bylo něco jiného. Zatímco Valeo a v podstatě všichni velkovýrobci pokovují paraboly recyklovaným hliníkem s příměsí dalších látek z důvodu hledání úspor, RS Lighting napařuje na odrazovou plochu 100% hliník. Důvodem je cena, pár ušetřených € je pro velkovýrobce dostatečný argument proč použit horší technologii. Odrazová plocha se 100% hliníkem má daleko lepší schopnost odrážet světlo na čočku. Světlomet tedy výrazně lépe svítí, ale přesto neoslňuje. Geometrie světelného kuželu se nemění, jen je v něm více světla.

Proč jsem se rozhodl pro RS Lighting

Radim Smolka z RS Lighting je zkušený „světlař“ s dlouholetou praxí u renomovaných výrobců automobilové světelné techniky. Moc dobře ví co se sluší a patří. Přesvědčila mě rovněž vysoká kvalita provedené práce a cit pro detail. Za své služby si navíc žádá velmi rozumné peníze. 3 000Kč za jedno světlo je opravdu skvělá cena v porovnání s tím, kolik stojí nové. Známá pražská firma si za jedno světlo účtuje 10 000Kč, nezabývá se přitom renovací stávající světelné techniky, ale mění ji za levnou čínskou výrobu. Postrádá EU homologaci a dle Radima Smolky, disponují velmi kolísavou kvalitou, snadno se budete potýkat se zmetkovými kusy. Dokonce za tuto vysokou cenu u pražské firmy jen leští krycí plexi, nebrousí a tedy ani nelakují UV lakem.

Jak jsou na tom vaše světla?

Platí jednoduché pravidlo, pokud máte s bixenony najeto 150 000 – 200 000km, nad ničím nepřemýšlejte a ozvěte se panu Smolkovi. Dá se s jistotou říct, že mají své nejlepší roky dávno za sebou. Stejná rada pochopitelně platí i pro halogenová světla s čočkou. Domluvte si konzultaci:

web: http://rslcz.cz/
mobil: +420 773 457 330
email: info@rslcz.cz
facebook: https://www.facebook.com/RSLCZ/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *