Zajíždět motor je dnes zbytečnost?

Má smysl měnit olej pár tisíc km po koupi nového auta?

Budete se divit, ale opravdu i v dnešní době má. Šikovný čtenář RNews.cz si nechal vyměnit olej po ujetí 2 000km od pořízení nového Megana R.S. 1.8TCe 280k. Při výměně odebral vzorek, který odnesl na prvkovou analýzu metodou ICP AES. Ta se zaměřuje na kovy pocházející z komponent v motoru.

Pro laickou veřejnost trochu překvapivě test odhalil velmi vysoký obsah kovů. Zejména Ni, Cu, Fe, test viskozity byl v normě. Tyto prvky pochází z mikroskopického „zaběhnutí“ mechaniky motoru. Samozřejmě nejde o množství, které by motor mohlo poškodit. Jen to svědčí o tom, že zajíždění nových motoru není žádný mýtus, ale pochopitelně i dnes u nejmodernějších jednotek probíhá.

Test byl vyhotoven na přístroji polovodičovém spektrometru SPECTROIL Q100.

Kdo je pečlivý a má cit pro techniku, tomu nemusím vysvětlovat, že motoru rozhodně neprospěje když v něm bude tento kovový koktejl proudit. Pokud si plánujete vůz ponechat co nejdéle, rozhodně uděláte dobře necháte-li olej po 2000 – 5000km vyměnit. Pečlivý čtenář totiž udělal komparační měření po ujetí 4500km od zmíněné první výměny oleje. Množství kovových prvků v odebraném vzorku bylo již jen stopové.

Test byl vyhotoven na přístroji polovodičovém spektrometru SPECTROIL Q100.

 

Tento přepečlivý přístup k údržbě motoru je důležitý zejména pro majitele sportovních vysokovýkonných motorů, jako právě zmíněný 1.8TCe M5P v Meganu R.S. našeho čtenáře. Dokonalý stav oleje totiž přímo ovlivňuje životnost motoru či jeho komponent ve kterých dochází ke značnému mechanickému tření, ano řeč je hlavně o turbodmýchadlu.

 

RNews.cz děkuje laskavému čtenáři za poskytnutí tohoto unikátního materiálu.

2 thoughts on “Zajíždět motor je dnes zbytečnost?

  1. K smíchu – ppm znamená – „per partes milion“ – tedy jedna částice z miliónu. Takže 12 částeček nebo 150 z jednoho miliónu je zrnko v moři písku, které na nic nemá vliv.

    1. K smíchu je Váš komentář… Myslíte, že v oleji lítají částice v cm, nebo mm? Některé kritické místa v motoru, kde dochází ‚téměř‘ k tření kov na kov jsou vůle sotva ve velikosti průměru lidského vlasu.. (například uložení hřídele rotoru turbodmychadla… Přemýšleljte než napíšete takový nesmysl. Problematika maziv a určení množství otěru je vždy vyjádřena jako ppm, jako jedna částice z milionu, a provádí se dle speciální tabulky odhad míry opotřebení motoru. U některých prvků jsou hraniční hodnoty otěrových kovů již nad 25 ppm….

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *