Zajíždět motor je dnes zbytečnost?

Má smysl měnit olej pár tisíc km po koupi nového auta?

Budete se divit, ale opravdu i v dnešní době má. Šikovný čtenář RNews.cz si nechal vyměnit olej po ujetí 2 000km od pořízení nového Megana R.S. 1.8TCe 280k. Při výměně odebral vzorek, který odnesl na prvkovou analýzu metodou ICP AES. Ta se zaměřuje na kovy pocházející z komponent v motoru.

Pro laickou veřejnost trochu překvapivě test odhalil velmi vysoký obsah kovů. Zejména Ni, Cu, Fe, test viskozity byl v normě. Tyto prvky pochází z mikroskopického „zaběhnutí“ mechaniky motoru. Samozřejmě nejde o množství, které by motor mohlo poškodit. Jen to svědčí o tom, že zajíždění nových motoru není žádný mýtus, ale pochopitelně i dnes u nejmodernějších jednotek probíhá.

Test byl vyhotoven na přístroji polovodičovém spektrometru SPECTROIL Q100.

Kdo je pečlivý a má cit pro techniku, tomu nemusím vysvětlovat, že motoru rozhodně neprospěje když v něm bude tento kovový koktejl proudit. Pokud si plánujete vůz ponechat co nejdéle, rozhodně uděláte dobře necháte-li olej po 2000 – 5000km vyměnit. Pečlivý čtenář totiž udělal komparační měření po ujetí 4500km od zmíněné první výměny oleje. Množství kovových prvků v odebraném vzorku bylo již jen stopové.

Test byl vyhotoven na přístroji polovodičovém spektrometru SPECTROIL Q100.

 

Tento přepečlivý přístup k údržbě motoru je důležitý zejména pro majitele sportovních vysokovýkonných motorů, jako právě zmíněný 1.8TCe M5P v Meganu R.S. našeho čtenáře. Dokonalý stav oleje totiž přímo ovlivňuje životnost motoru či jeho komponent ve kterých dochází ke značnému mechanickému tření, ano řeč je hlavně o turbodmýchadlu.

 

RNews.cz děkuje laskavému čtenáři za poskytnutí tohoto unikátního materiálu.

5 thoughts on “Zajíždět motor je dnes zbytečnost?

  1. K smíchu – ppm znamená – „per partes milion“ – tedy jedna částice z miliónu. Takže 12 částeček nebo 150 z jednoho miliónu je zrnko v moři písku, které na nic nemá vliv.

    1. K smíchu je Váš komentář… Myslíte, že v oleji lítají částice v cm, nebo mm? Některé kritické místa v motoru, kde dochází ‚téměř‘ k tření kov na kov jsou vůle sotva ve velikosti průměru lidského vlasu.. (například uložení hřídele rotoru turbodmychadla… Přemýšleljte než napíšete takový nesmysl. Problematika maziv a určení množství otěru je vždy vyjádřena jako ppm, jako jedna částice z milionu, a provádí se dle speciální tabulky odhad míry opotřebení motoru. U některých prvků jsou hraniční hodnoty otěrových kovů již nad 25 ppm….

  2. Nechal bych stranou PPM a jiné,ale jedno je jasné. Každá součástka v motoru i převodovce se ohlazuje a odpadávají drobné kousky kovů a to samozřejmě nezničí motor, ale také mu nepřispěje k dobrému chodu. Vyměnit tedy oleje ve dvou až čtyřech tisících není na škodu . Co stojí výměna oleje? 1000 Kč kolik že je to benzínu?

  3. To, co projde filtrem oleje, není pro motor nijak škodlivé. Důležitější jsou ostatní vlastnosti oleje, které po 2tis km budou určitě v pohodě. Já bych určitě po 2tis neměnil. A to nejen z důvodu zbytečnosti.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *