Aby plovoucí třmen stále plaval

Popis problému

Celý tento článek bude věnován brzdovému systému ATE (neplatí pro systém TRW). Tyto zadní třmeny jsou vyrobeny z hliníků (přední z oceli) a ke svému držáku jsou umístěny pomocí plovoucího uložení skrze dva vodící čepy, které v gumovém pouzdře procházejí oky třmenu.

Postupem času se stává, že jak tento třmen stárne, začínají se špatně sjíždět nejprve destičky a pokud se to včas neřeší tak i kotouč. V extrémním případě se třmen umí kousnout tak, že vlastně neustále trochu přibrzďuje což může vést až k požáru auta. Přesně toto se stalo před mnoha léty na Laguně 2 i mi. Zhruba měsíc po výměně brzd v neznačkovém servisu jsem jel po rychlostní silnici, najednou v autě smrad v zrcátku kouř. Zastavil jsem, mrknu na zadní brzdu, kotouč svítil rudě, z destičky začaly šlehat malé plamínky. Naštěstí to tenkrát dopadlo dobře. Kdybych jel vyšší rychlostí na dálnici, už by to mohlo skončit větším průšvihem. Za vše může váznoucí třmen, zkratka, plovoucí třmen neplave.

Příčina?

Příčina tohoto problému spočívá v oxidaci hliníku. Je až překvapivé, že jsem nikde v servisních manuálech nenarazil na jednoduchý bod údržby, který riziko váznutí třmenu efektivně řeší. Dokonce jsem na to nenarazil nikde na fórech u nás ani v zahraničí (možná jsem jen málo hledal). Když jsem tenkrát zkoumal proč mi auto s takřka novými brzdami málem shořelo, problém jsem odhalil. Kovaní mechanici se tady budou možná smát, že jsem objevil Ameriku, ale věřím tomu, že to mnoha lidem pomůže. Ať už těm co si výměnu brzd provádí doma svépomoci, nebo lidem co v servise budou trvat na tom, ať tento jednoduchý úkon provedou.

Celý třmen když brzdí, posouvá se po vodících čepech, které jsou pevně našroubované v držáku na těhlici. Třmen se po těchto čepech pohybuje skrze gumové „rukávy“ (průchodky) procházející dvěma „oky“ v hliníkovém třmenu. Tomuto provedení se říká plovoucí třmen. Problém je, že jak tento hliníkový třmen stárne, čelí vlhkosti, v zimě posypové soli, apod. Začíná hliník oxidovat v obou „okách“ což z venku není nijak patrné a mechanik na to nepřijde ani když mění destičky – oxidace je schovaná pod gumovým rukávem. Tím jak v těchto místech hliník bobtná, začíná stále víc svírat skrze gumový rukáv vodící čep až to dojde do stádia když se na vodícím čepu třmen kousne a začne špatně sjíždět jak destičky tak kotouč.

Řešení? 

Je překvapivě snadné! Stačí při výměně destiček sundat oba gumové rukávy ze třmenu a zoxidovaný hliník obrousit. Ideální je použít kulatý drátěný kartáč do vrtačky o průměru 1,5-2cm, k dostání v každém hobbymarketu. Je opravdu neuvěřitelné, že tento jednoduchý úkon není zanesen do oficiálního postupu pro výměnu destiček. Až budou obě oka ve třmenu opět krásně hladká, nasaďte gumové rukávy zpět – pokud jsou poškozené budete je muset vyměnit. Je důležité drátěným kartáčem pořádně vydrhnout i samotné vodící čepy od zbytků zatuhlého maziva a dalších nečistot. Tady doporučuju tyto čepy neměnit pokud nenesou známky mechanického poškození. Ty co se prodávají v druhovýrobě jsou totiž velmi nekvalitní s vesměs poměrně drsným povrchem, který se sám o sobě v gumových rukávech pohybuje hůř než originál. Následně je potřeba použít kvalitní mazivo pro mazání vodících čepů, doporučuji BG608 SS2000. Když vše složíte, ověřte zda třmen volně chodí po vodících čepech.

To je vše! Je to směšně jednoduché, může vám to zachránit drahé nové komponenty brzd nemluvě o zachování brzdného účinku.

8 thoughts on “Aby plovoucí třmen stále plaval

    1. To pochopitelně není pravda. Každá sada náhradních vodících čepů obsahuje vždy i mazivo. Pravdou je, že ne každé mazivo se pro tyto účely dá použít. Zmíněné BG SS2000 by mělo být nejvhodnější. Vodící čep nemůže chodit v gumovém rukávu bez maziva, drhnul by.

    2. Musí se mazat, Aleš jistě nemluvil o mazání závitu!!! Ten se může namazat, ale pouze zajišťovacím lepidlem.
      Třmen se musí přesouvat na vodítkách lehce vprstech!!!

      1. Samozřejmě, závit se lubrikantem mazat nesmí (nanejvýš zajišťovacím lepidlem, ale to není nutné). Třmen prostě musí krásně chodit i v rukou, přesně jak píšete.

    3. Vodící třmeny se mazat musí. Ale ne aby byla na nich vrstva maziva. Jen lehce zatřené. Zarezlý třmen osobně přebrušuju do leskla tak, že ho uchytím do vrtačky a na broušení místo nějakého šmirglu používám brusný filc pro lakýrnické práce. V prodejně autolaků za pár korun a neďelá rýhy. Přeji mnoho ujetých km bez poruch a nehod.

  1. Dobrý den, se zájmem jsem si přečetl Váš článek a následné komentáře spojené s váznoucím plovoucím třmenem. Bohužel, popis „nápravy/opravy“ v oblasti mazání vodících kolíků/čepů u tohoto ATE typu brzdiče (technické označení je FNc ) je zcela mylné a výrobcem (ATE) zakázané. V oblasti servisu a oprav nejenom plovoucích třmenů je na internetu mnoho mýtů, dezinformací a nepřesností, ale i mnoho zcela tragických instruktážních videí. Každý servis by se měl řídit jednoduchým základním pravidlem = nařízením výrobce vozu nebo nařízením výrobce dílu, jak odborně pracovat. Vše ostatní je pouze improvizace, a to bez záruky. Samotné plovoucí třmeny se dělí na 2 konstrukční kategorie. A) ATE (Teves) princip, B) Girling (Colette). Každý typ brzdiče má jiné nařízení v oblasti servisu a údržby. Jinými slovy, co s tím, jak na to, co smím a nesmím, co použít a nepoužít je možné se dozvědět na našem školení ATE 1.1 – brzdové tipy a novinky. Link na náš školící program je zde: https://www.ate-brakes.com/media/5187/continental-skolici-program-2024-zakaznici.pdf.

Napsat komentář: Aleš, RN Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *